DFDS indsætter erstatningsfærge
Det dansk færge- og ro/ro-rederi DFDS forventer kun et mindre tab efter den omfattende brand på Lisco Gloria.
(FOTO: Havariekommando.de)Ifølge tyske medier, så rettes mistanken nu mod en defekt kølemaskine, som årsag til den voldsomme brand på vogndækket af den dansk-litausike RoPax-færge Gloria Lisco,
I DFDS ønsker man dog ikke at gætte på brandårsagen. Rederiet forventer i løbet af få dage at kunne indsætte en ny færge på ruten, der så igen betjenes af to færger. Dermed vil frekvensen med en daglig afgang i hver retning på ruten Kiel-Kleipeda, være genoprettet.
Derfor forventer DFDS heller ikke, færgebranden får større økonomisk betydning.
- Skibet er forsikret og på nuværende tidspunkt forudses branden ikke at ville få væsentlige økonomiske konsekvenser for DFDS. Erstatningstonnage vil blive indsat på ruten og rutens drift forventes normaliseret i løbet af nogle dage. Der vil således opstå et mindre driftstab og ekstra omkostninger til tonnage i en periode. På nuværende tidspunkt skønnes den samlede omkostning foranlediget af branden ikke at ville overstige et étcifret millionbeløb i 2010, skriver DFDS A/S.
Tak for indsatsenNiels Smedegaard, administrerende direktør for DFDS, retter i mellem tiden en tak til alle dem, der har været involveret i redningsaktionen.
- Alle 204 passagerer og 32 besætningsmedlemmer blev reddet fra branden gennem redningsindsatsen fra vores besætning, assistance fra andre rederiers skibe i området samt et velfungerende samarbejde med de tyske og danske myndigheder. I alt 23 passagerer er behandlet for røgforgiftning og andre skader, heraf er én passager fortsat indlagt, siger Niels Smedegaard. Vi har sørget for assistance til passagerer og pårørende i Kiel, Klaipeda og Palanga. Lørdag aften rejste således 113 passagerer med rutens andet skib, LISCO MAXIMA, til Klaipeda og søndag morgen blev 70 passagerer fløjet til Litauen med et indchartret fly. Senere søndag afgik yderligere ét fly til Litauen.
- Jeg vil gerne sende en meget stor tak til de assisterende rederier samt de tyske og danske myndigheder for det effektive beredskab, der, sammen med besætningen, var med til at redde passagerne. Alle parter har handlet med netop den høje grad af ansvarlighed, som sådanne situationer kræver, skriver Niels Smedegaard i en meddelelse.