Færgebrand halverer frekvensen på Kiel-Kleipeda rute
ITD opfordrer medlemmer til at anmelde krav for tab af materiel og gods til eget forsikringsselskab med det samme.
FOTO: SøværnetBranden er omtrent ebbet ud ombord på færgen Lisco Gloria, der siden lørdag har ligget for anker tre sømil syd for Langeland. Alle 236 besætningsmedlemmer og passagerer meldes i god behold.
DFDS A/S, der ejer det litauiske rederi DFDS Lisco, meddeler, at passagererne efter de er blevet frigivet af de tyske myndigheder i Kiel, er blevet tilbudt indkvartering samt transport, hovedsagelig med færge eller fly, til Litauen for passagererne. Af de 236 passagerer, blev 23 behandlet for skader. Den ene er stadig på hospitalet, men ventes at kunne forlade hospitalet i løbet af få dage. Størstedelen af passagererne var fra Litauen.
Den havarerede færge, der på et tidspunkt havde omkring 20 graders slagside, har nu rettet sig delvist og faren for udslip af fuelolie fra skibets brændstoftanke anses nu for at være helt drevet over.
De første røgdykkere gik mandag morgen ombord på færgen, for at inspicere den dansk-litauiske færge, blandt andet med henblik på at få færge lænset for vand fra slukningsarbejdet. Herefter skal Lisco Gloria slæbes i havn, hvor myndighederne vil forsøge at finde årsagerne til branden.
Ifølge tyske og danske myndigheder, så er det formentlig en teknisk fejl på et lastvognstog på vogndækket, der har forårsaget branden.
Tyske Bild.de beskriver vogndækket som værende totalt udbrændt.
Anmeld kravInternational Transport Danmark oplyser, at der har været ITD-medlemmer om bord på den havarerede færge. Vognmandsorganisationen opfordrer de pågældende medlemmer til straks at anmelde tab til virksomhedens eget forsikringsselskab.
- Ud over anmeldelse af køretøjet, skal man være opmærksom på, at hvis man har mistet personlige ejendele, fx fordi man i hast har forladt færgen og ikke fået det hele med, skal man straks lave en opgørelse over mistede ejendele. Der er mulighed for, at der bliver erklæret ”haveri grosse”. ”Haveri grosse” betyder, at ejerne af skibet og værdier om bord hæfter solidarisk for omkostningerne over for bjærgningsselskabet, og at der udpeges en opmand til at overvåge arbejdet. Det er som udgangspunkt din kaskoforsikring, der stiller den nødvendige sikkerhed i forhold til ”haveri grosse”, skriver ITD, der gerne bistår medlemsvirksomhederne med yderligere rådgivning.