En transportpolitisk mellemsæson?
DI Transport-kommentar af Søren Cajus.
Med sin åbningstale i tirsdags sparkede statsminister Lars Løkke Rasmussen gang i den nye politiske sæson i Folketinget.
Samtidigt præsenterede regeringen sit lovprogram, hvor de enkelte ministre byder ind med de konkrete lovforslag, som forventes fremsat frem til juni 2011.
Lad det være sagt med det samme, på transportområdet ligner det en stille mellemsæson. De brede trafikaftaler tilbage fra 2009 udmønter sig i 4 anlægslove (udvidelse af Køge Bugt motorvejen, udvidelse af Ring 4 motorvejen samt anlæg af omfartsveje ved både Slagelse og Næstved). Derudover foreslår transportministeren en række mindre ændringer på allerede eksisterende love.
Den store joker i spillet bliver klimaet. Ifølge statsministeren vil regeringen arbejde for, at EU påtager sig at reducere sine CO2-udledninger med 30 procent i 2020. Det er en betydelig stramning i forhold til 20 procents målsætningen, som EU indtil videre stiler efter.
Fjernafgift på biodiesel
Skærpede målsætninger vil øge CO2-presset på transportsektoren. Det kan derfor være fristende at følge klimakommissionens anbefalinger om nye danske afgifter på fossile brændsler. Men nej, det er ikke vejen frem. Dansk enegang med højere afgifter koster konkurrenceevne og vil skynde til optankning hos vores nabolande.
Derimod vil det være oplagt at følge Sveriges eksempel og i stedet fjerne afgifterne på biodiesel. Det vil give grøn vækst!