Skat-melding skader branchen
Kontrolaktioner er i orden, men udmelding fra Skat er fejlplaceret, siger statsautoriseret revisor.
Skat meldte forleden ud, at vognmandsbranchen var taget med ”bukserne nede”, da en kontrolaktion viste omfattende snyd og sort arbejde. Hvad Skat glemte at fortælle i sin landsdækkende pressemeddelelse med minister-kommentarer var, at det i helt, helt overvejende grad var tale om kurérbiler.
- Der var altså ikke tale om vognmænd i den forstand, men meldingen fra Skat er alligevel skadelig for branchen, fordi der sendes et forkert signal, der udstiller vognmænd som forbrydere, siger Kaj Glochau, statsautoriseret revisor ved KPMG og ekspert på transportområdet.
Han kan ikke genkende billedet, som Skat tegner af branchen, men Skat-meldingen kan komme til at volde en seriøst arbejdende vognmandsbranche problemer i forskellig sammenhæng.
- Det er skadeligt, når samarbejdspartnere får et forkert billede af branchen. Det kan gå udover leveringsbetingelser fra leverandører, kortere kredittider, bevillingsproblemer i banken – for slet ikke at tale om det offentlige omdømme, siger Glochau.
Han har selv kontaktet Skats afdelingsleder på området, som overfor revisoren har erkendt, at der ”helt, helt overvejende er tale om kurervirksomheder, der kører varebiler under 3500 kg”.
- Forklaringen på, hvorfor Skat melder så bredt ud er, at de ikke har en fintmasket branchefortegnelse, der kan skille tingene ad. Derfor melder de bredt ud. Men det er bare ikke godt nok, siger Kaj Glochau.
- Det er vigtigt, at en i øvrigt velfungerende branche har et godt ry – men det får den ikke, hvis Skat melder bredt ud på denne måde, siger Kaj Glochau, der har forståelse for, at Skat gennemfører en række kontrolaktioner og siden oplyser offentligheden om resultaterne.
- Virksomheder, der operer inden lov om godstransport er så kontrollerede og gennemregulerede, at en så sort økonomi, som Skat tegnede et billede af, slet ikke er mulig, fastholder Kaj Glochau, der har kendskab til hundredvis af danske transportvirksomheder.