Intet afgjort om højere totalvægt
Overvejelserne om en forhøjelse af totalvægten er endnu ikke i slutfasen.
På det sidste har der i transportbranchen været talt om et høringssvar i forhold til forslaget om at få forhøjet vægtene på lastvogne og påhængskøretøjer.
– Der er ikke tale om noget høringssvar endnu. Foreløbig har Vejdirektoratet med baggrund i Regeringens Vejgodsstrategi fra 2008 og Trafikministeriets ”Kommissorium for undersøgelse af konsekvenser af forslag til øget drivakseltryk og totalvægt” nedsat en ”arbejdsgruppe” som skal belyse fordele, ulemper og konsekvenser for veje og broer osv. osv.”, siger teknisk konsulent ved vognmandsorganisationen ITD i Padborg Jørn-Henrik Carstens til TTN.
- Der er altså tale om en ”Undersøgelse af samfundsmæssige konsekvenser af forslag til forøget akseltryk og totalvægt”, der skal give politikerne et grundlag at tage beslutninger om evt. ændringer af totalvægte og akseltryk, siger Jørn-Henrik Carstens.
RapportenUndersøgelsen, hvor bl.a. ITD har haft mulighed for at komme med input, er afsluttet i august 2010. Tidshorisonten for den politiske udmøntning tør Jørn-Henrik Carstens dog ikke gætte på, selv om han fornemmer at der er ”skred i sagen”, på såvel embedsniveau som det politiske niveau.
- De forslag der er i spil har vi ikke haft frie hænder til definere, da de overvejende er overflyttet fra en tidligere rapport fra 2009. Den ”gamle” rapport er udarbejdet af COWI og Vejdirektoratet, uden at vognmandsorganisationerne, der har siddet med i den nye arbejdsgruppe har haft indflydelse på den. Noget har vi dog kunnet tilføje og justere i det nye grundlag og jeg synes bestemt vi er blevet lyttet til, siger Jørn-Henrik Carstens. Det er også lykkes at få konsulenterne bag rapporten ud at interviewe et antal transportvirksomheder, så det ikke kun er ”skrivebords-folk” der har udarbejdet grundlaget.
Varianterne kommer senere- Hvad angår de mange varianter af køretøjer, er det ikke til at sige hvor det ender i detaljer, det vil afhænge af hvordan udfaldet i givet fald skrives over i detailforskrifterne. Først der kan vi give input på detalje niveau. Foreløbig behandles en række overordnede spørgsmål om vejslid, brobelastning og ”samfundsnytte. Jeg kan dog nævne at der blandt meget andet er regnet på højere drivaksel-/bogietryk, højere totalvægte, triplebogie, fireakslede påhængsvogne, mv”. siger Jørn-Henrik Carstens.
Der er kommet mange spørgsmål om helt konkrete køretøjer, som f.eks. tre- akslede kærrer, fem- akslede lastbiler, højere akseltryk på påhængskøretøjer osv. osv.
- Hvad angår fem- akslede lastbiler, som eksempelvis kører i Finland, Holland, Tyskland og Schweiz, er der ingen tvivl om at de rent vejslidsmæssigt ikke ville udgøre noget problem. Brobelastningen derimod er noget mere problematisk. Mit gæt vil derfor være, at de ikke kommer højere op end fire- akslede, især fordi vi (organisationerne) alle har fremført at et begrænset vejnet vil være en stor barriere i denne sammenhæng. Hvad angår 9 eller 10 ton akseltryk på påhængskøretøjer er jeg lidt pessimistisk, men håber det kan tages igen op når de endelige forskrifter kommer i høring, siger Jørn-Henrik Carstens.
ITD har fremført ønsket om højere akseltryk og totalvægte for påhængskøretøjer.
- En tre- akslet kærre med 24 ton og samme indbyrdes bogieafstand som en sættevogn, bør efter min opfattelse være dækket ind af de foreliggende beregninger – men igen, beregningerne er udført med et rimeligt bredt udsnit af kombinationer og så må vi til pennen når det hele skal udmøntes i detailforskrifter og kommer i høring, siger Jørn-Henrik Carstens.
Den hollandsk ejede fireakslede Scania, som ses på billedet er udstyret med en triplebogie og har en tilladt totalvægt på 34 ton.