Bliver det jul i år?
Usikkerhed om højsæson for shippingbranchen i fjerde kvartal.
Julehandlen giver traditionelt travlhed hos containerrederierne i oktober og november, når ’gaverne’ skal transporteres fra producenterne i Asien til Europa og ikke mindst USA.
Men i år hersker der en betydelig usikkerhed om udsigterne til en højsæson i shippingbranchen.
Det skriver John Manners-Bell fra britiske Transport Intelligence fra Council of Supply Chain Management Professionals konference i San Diego i USA.
Mens en af USA’s største intermodale operatører, godsbaneselskabet Union Pacific, forventer et bump på kurven i oktober, så vurderer brancheorganisationen National Retail Forum, at volumener toppede allerede i september. National Retail Forum, der repræsenterer mange af de helt store forretningskæder i USA, mener at detailhandlen har valgt at købe ind til julehandlen i ekstra god tid i år, for at undgå de flaskehalse, der opstod i fjerde kvartal sidste år, hvor en stor andel af den globale containerskibsflåde var oplagt.
At der måske er noget om snakken ses af, af at flere store containerrederier har meddelt, at de neddrosler rutenetværket i vinterhalvåret, hvilket har fået det franske analysebureau Alphaliner til at vurdere, at antallet af oplagte containerskibe vil mere end fordobles frem til nytår.
Svag højsæsonIfølge Transport Intelligence, så beskriver de store logistikselskaber situationen i et mere pessimistisk lys.
Ceva Logistics CEO, John Patullio forventer, at ’højsæsonen’ bliver meget svag – specielt på trafikkerne mellem Asien og Europa. Han ser trafikken over Stillehavet som mere robust.
Det er især usikkerheden om, hvor løst forbrugernes penge sidder i tegnebogen, op til jul, der er årsag til den stærkt afdæmpede optimisme.
John Manners-Bell påpeger, at der er flere indikatorer, der peger i den anden retning. Blandt andet viser tal fra luftfragtsterminalen Hong Kong Air Cargo Terminal, at volumener fortsat ligger 17 procent over niveauet sidste år.
- Containerrederiernes planer om at indskrænke kapaciteten på ruterne mellem Asien og Europa begrundes med faldende fragtrater i kølvandet på en udebleven højsæson. Men det faktum at containerrederierne har oversvømmet markedet med ekstra kapacitet siden årsskiftet er nok en mere realistisk forklaring på de faldende fragtrater, skriver John Manners-Bell.
Han minder om, at tilsvarende pessimistiske udmeldinger i sensommeren sidste år ikke holdt stik. Tværtimod blev både producenter og detailhandel straffet for de forsigtige forventninger, da en overraskende høj efterspørgsel tvang dem til at flyve varerne fra Asien til Europa og USA til kraftigt forhøjede priser.