Forsøgspulje til citylogistik
Transportministeren vil etablere en forsøgspulje til fremme af varedistribution i byerne udenfor myldretiden.
Det annoncerer Transportministeriet samtidig med lanceringen af rapporten ’Effektiv Godstransport i Byerne’. Her fastslås det, at en by kan ikke fungere uden godstransport. Butikker, restauranter og kulturliv, samt øvrigt erhverv, er afhængige af at få leveret varer. Derfor er det afgørende at sikre effektive godstransporter til byerne, hedder det i rapporten, der samtidig fastslår at distributionen af varer har uheldige følgevirkninger i form af trængsel, luft- og støj forurening. Den tunge transport har også negative konsekvenser for trafiksikkerheden.
NatdistributionI forlængelse af analysen vil transportministeren etablere en forsøgspulje på fem millioner kroner, der skal yde støtte til projekter der kan fremme distribution af gods udenfor myldretiden.
- Jeg forstår grundlæggende ikke de restriktioner, som bl.a. København, Odense og Århus lægger for at aflevere gods om natten – én lastbil om natten betyder én lastbil mindre om dagen. Jeg kan kun appellere til kommunerne om, at man er meget påpasselig, når man eksempelvis fastsætter spærretider for, hvornår gods må komme ind i byerne, og når man begrænser åbenlyst effektive transportløsninger som modulvogntog til havnene som i København, siger transportminister Hans Christian Schmidt, der vil iværksætte en forsøgsordning med distribution uden for myldretiden.
- Som transportminister er det mit håb, at en sådan forsøgsordningen kan medvirke til, at der fremadrettet skabes holdbare og effektive løsninger for godstransport i byerne. Jeg vil også være villig til at se på regulering på området, hvis det viser sig, at det er det, der er behov for, siger transportminister Hans Christian Schmidt.
Ros fra DTLDTL roser udspillet fra ministeren, fordi det giver transporterhvervet nogle flere muligheder, når der skal udbringes varer:
- Transportvirksomhedernes planlæggere vil helt sikkert klappe i hænderne, hvis ministeren får kommunerne med på ideen. Kan de undgå at sende lastbiler ud i den værste trængsel, når alle personbilisterne kører på arbejde, så er meget vundet. Den ide vil DTL meget gerne være medspiller på. Det er vigtigt at få undersøgt mulighederne og konsekvenserne af distribution uden for myldretiden, siger cheføkonom Ove Holm.
Han understreger, at et sådant forsøg kræver en indgående dialog mellem transportvirksomheder, detailhandlen og myndigheder, hvis det skal blive en succes.
I lyset af sagerne med forbudszoner – senest i Køge – er DTL meget tilfreds med, at der i rapporten stilles spørgsmål ved den nuværende praksis, hvor den lokale politimester giver en tilladelse ud fra en konkret færdselsmæssig vurdering, og at det overvejes at give staten beføjelse til at foretage en central regulering, som det er tilfældet på miljøområdet.
DTL mener også, at det er vigtigt at modulvogntogene sikres adgang til de terminaler, som distributionen skal foregå fra.
Køb dansk klausulI Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) er begejstringen mere afdæmpet. FDL påpeger, at gevinsten ved natdistribution er begrænset. Først og fremmest fordi FDL vurderer – med opbakning fra trafikforsker Per Homann Jespersen – at det kun er de helt store firmaer og varehuse, der har resssourcer til at modtage varer i nattetimerne. Små og mellemstore butikker vil fortsat få distribueret varer i dagtimerne. FDL påpeger også, at natdistribution vil være dyrere for vognmændene og konstaterer besk, at puljen på fem millioner kroner kun ”forslår som en skrædder i Helvede.”
- Efter FDL´s opfattelse bør der kun gives tilskud til de vognmænd, der anvender biler på danske plader og med arbejdskraft, der er lønnet efter gældende danske overenskomster, De vognmænd, der via deres tyske biler er med til at udsulte gode danske kolleger, skal ikke have snabelen ned i hverken den ene eller anden form for tilskudskasse. Derfor opfordrer FDL indtrængende transportminister Hans Chr. Schmidt til at få indført en regel om, at kun danske biler med dansk arbejdskraft kan få tilskud via Center for Grøn Transport, skriver sekretariatschef Preben Skjøth, FDL i sin kommentar.