Danmark gør klar til maut
Regeringen kommer til februar med lovforslag om at træde ud af eurovignet-ordningen.
Ifølge direktør i DI Transport, Michael Svane, er det første skridt, for at bane vejen til, at Danmark indfører sin egen maut-ordning. Regeringen løftede sløret for det kommende lovforslag ved åbningen af det nye folketingsår i dag.
Eurovignetten skal erstattes af kilometer-baserede kørselsafgifter for lastbiler i Danmark. Som følge af EU-reglerne kan der ikke opkræves både de nuværende vejbenyttelsesafgifter, der opkræves pr. uge/dag/år, og kørselsafgifter. De nye kørselsafgifter ventes at træde i kraft 1. juli 2012. Danmark skal derfor senest 13. september næste år meddele samarbejdspartnerne i eurovignet-ordningen, at Danmark udtræder.
Valget af maut-teknologi afventer resultatet af et EU-udbud, som ventes igangsat inden for de kommende måneder.
- Det vil sige, at Danmark har overladt det til virksomhederne i maut-branchen at komme med et bud på en løsning af den teknologiske udfordring, siger Michael Svane. En af udfordringerne er blandt andet, hvordan der skal opkræves maut hos udenlandske lastbiler.
En anden udfordring er ifølge Michael Svane trafiksikkerheden i forhold til, hvor mauten bliver gældende. I Tyskland har mange småbyer oplevet, at lastbiler for at undgå maut på motorvejene, er søgt ud på landeveje, der pludselig er blevet stærkt trafikerede.