23948sdkhjf

ITD: Vi er klar til natkørsel

Transportminister Hans Chr. Schmidts opbakning til natdistribution i byerne vækker begejstring i ITD.

Transportminister Hans Chr. Schmidts opbakning til natdistribution i byerne vækker begejstring i ITD.



Transportministeren ser natdistribution til de store byer som et oplagt og væsentligt bidrag til nedbringelsen af de trængselsproblemer, der præger trafikken inde i byerne og på de store indfaldsveje i dagtimerne. Derfor vil han nu forsøge at få kommunerne i landets største byer med på ideen, da det er deres forbud mod tung trafik og varelevering i nattetimerne, der bremser en omlægning af distributionslogistikken.

Ministerens udmelding vækker glæde i ITD, der i flere år har anbefalet natdistribution.

- Vi har længe talt varmt for denne løsning. Trængsel er roden til alt ondt i trafikken – både når det gælder ulykkesstatistikken, forureningen og fragtomkostningerne. Derfor er det i alles interesse, at vi prøver at fordele trafikken så godt som muligt henover døgnet, så vi får opløst de værste trafikpropper i dagtimerne, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.

I dag er der principielt lukket for godskørsel i nattetimerne i alle større byer i Danmark. Argumentet er, at byboerne skal have nattero.

- Naturligvis skal godskørslen til enhver tid udvise hensyn og indrette sig efter det øvrige samfund, men vi skal også prioritere vores hensyn i forhold til udviklingen. De nuværende regler er undfanget i en tid, hvor lastbilerne støjede langt mere end i dag, og trafikmængden var meget lavere end i dag. Og samtidig er miljø og sikkerhed kommet endnu højere på vores dagsorden. Derfor er det på tide, at vi åbner op for nye tilgange til godskørsel i byerne, siger Mogens Therkelsen.

ITD påpeger, at støjgenerne fra lastbiler er blevet effektivt nedbragt markant over de sidste 40 år, da der skal 24 moderne lastvogne til at støje lige så meget som en lastbil gjorde i 1970.

Flere forhindringer

Lykkedes det at overbevise lokalpolitikeren om fordelene ved ideen, så skal detailhandlen overtales før det bliver muligt at distribuere varer i nattetimerne.

Butikkerne skal enten sørge for, at der er personale til stedet til at modtage varerne om natten eller de skal overlade en nøgle til lageret til transportleverandøren. Mange butikker råder desuden over begrænset lagerplads og her kan det blive nødvendigt at give transportleverandøren adgang til selve butikken, hvis ikke der er personale til stede, for at lastvognschaufføren kan aflevere varerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063