EU's vognmænd ønsker ensartede restriktioner i Europas byer
Ens regler, bedre dialog, bedre information og bedre kontrol stod på ønskesedlen, da Europa-Kommisionen inviterede DTL og andre vognmandsrepræsentanter til møde.
På det uformelle arbejdsmøde, der satte fokus på transport i byer og brugen af miljøzoner eller andre restriktioner, deltog også repræsentanter for lokale myndigheder i de europæiske byer.
Europa-Kommissionen er i færd med at få lagt sidste hånd på en stor undersøgelse af, hvilke restriktioner og miljøzoner, der findes i europæiske byer i dag, hvordan de fungerer, og ikke mindst hvordan de vurderes af borgere, myndigheder og transporterhvervet.
DTL drøftede sammen med de andre repræsentanter på mødet, hvad der kan gøres bedre, og om EU kan hjælpe.
Resultatet af mødet blev formuleringen af disse behov:
- Dialog med de berørte parter i godt tid inden, man beslutter og indføre restriktioner i byområder.
- Kontrol og sanktioner der sikrer, at alle køretøjer overholder reglerne eller straffes.
- Harmonisering af tekniske krav til partikelfiltre og deres certificering.
Fælles holdinger- Det var befriende, at stort set alle deltagere delte vores synspunkter og vores frustrationer. Særligt var det en glæde at høre, at repræsentanter for de lokale myndigheder også efterlyse bedre information om, hvad der gælder i forskellige byer. Fælles var et ønske om, at få EU til at lave regler med krav om, at erhverv, borgere m.fl. skal involveres i forbindelse med vedtagelse, indføring og drift af miljøzoner, siger DTL’s repræsentant i Bruxelles Søren Hyldstrup Larsen
- Til gengæld tror jeg ikke, man skal forvente det store lovgivningsmæssige initiativ fra Europa-Kommissionen. Kommissionen er meget opmærksom på, at der er grænser for, hvad nationale myndigheder vil acceptere, at der lovgives om. Men det blev tydeligt på dagens arbejdsgruppe, at der er en stor vilje til at udveksle erfaringer og udvikle best practice, siger Søren Hyldstrup Larsen.