23948sdkhjf

Første danske skib gennem Nordøstpassagen

Nordic Bulk Carriers har sendt det første danske handelsskib fra Norge til Kina via Nordøstpassagen.

Nordic Bulk Carriers har sendt det første danske handelsskib fra Norge til Kina via Nordøstpassagen.



Det det danske rederis bulkcarrier ”Nordic Barents’, der nu har taget turen gennem Bering-strædet og nord om Sibirien, i stedet for den traditionelle rute gennem Middelhavet, Suezkanalen, Det indiske Ocean og det Sydkinesiske Hav. Smutvejen sparer rederiet for 450 tons bunkerolie eller en regning på 175.000 USD.

- Det er gået rigtig godt gennem Nordøstpassagen. Skibet kom frem på 23 dage, og det er endnu hurtigere, end vi havde regnet med. Vi kunne sejle med fuld fart hele vejen, og vi havde faktisk ikke turde håbe på, at det gik så godt, siger direktør Christian Bonfils, fra Nordic Bulk Carriers, til Newspaq.

”Nordic Barents” er forstærket til sejlads i is, selv i hårdt vejr.

Russiske isbrydere eskorterede skibet på sejladsen.

Det tyske projekt- og sværgodsrederi Beluga Group i Bremen sendte i sensommeren 2009 to skibe fra Kina til Nordvesteuropa via Nordøstpassagen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172