Fokus på fremtidens transport
Transportminister Hans Chr. Schmidt har i dag samlet omkring 100 repræsentanter fra den danske transportbranche til Transportens Dag.
Effektive transportsystemer for både gods og persontrafikken er grundlaget for at skabe udvikling i samfundet, understregede transportminister Hans Chr. Schmidt i formiddag på Transportens Dag i Fredericia.
Ministeren satser blandt andet på Danmark som et centralt omdrejningspunkt for transporten mellem Skandinavien og kontinentet. Men det vil kræve investeringer af infrastruktur, udforskning af nye teknologier og nye løsninger, herunder et samspil mellem transportformerne.
- Vi skal tænke anderledes og gøre tingene på nye måder, understregede Hans Chr. Schmidt og pegede på, at Danmark ikke kan konkurrere på løn, men kan konkurrere på høj kvalitet.
Nat-distributionMinisteren pegede på, at mere effektiv og miljørigtig transport ikke udelukkende er et spørgsmål om teknologi, men også er et spørgsmål om beslutninger.
Han nævnte muligheden for motorvejsbyggerier om natten, som ganske vist er dyrere i byggepris, men kan begrænse flaskehalse i trafikken og dermed spare mange samfundskroner.
Også natdistribution fik ministerens opbakning. Han sendte et klart budskab til hovedstaden og de større byer i landet:
- Skulle vi ikke se, om vi kan hjælpe hinanden og udnytte vejene lidt bedre. I stedet for at lade vejene sande til om dagen ville det være interessant, at give lastbilerne mulighed for at distribuere varer i byerne om natten, siger ministeren, der betegner det som en måde at få flere lastbiler ud af byerne og væk fra vejene i dagtimerne.
Flere modulvogntogOgså modulvogntogene er et eksempel på, at teknologien til at nedbringe C02-udslippet allerede findes, men skal udbredes yderligere.
Transportministeren vil gøre modulvogntogene til et hovedpunkt, når Danmark overtager EU-formandskabet 1. januar 2012.
- Derfor har vi også forlænget det danske forsøg til 2017. Nogle spørger, hvorfor vi ikke har lavet forsøget længere, men vi har strukket det til det maksimale i forhold til stadig at kunne kalde det et forsøg, forklarer ministeren.
Til gengæld har en klar forventning om, at modulvogntogene i fremtiden kommer til at køre i Europa. Signalerne i Bruxelles er ændrede, påpeger Hans Chr. Schmidt. Det gælder Tyskland, Benelux og også transportkommissær Kallas.
- Men der forestår et større oplysningsarbejde overfor de lande, hvor der er stor modstand, fordi modstanderne tegner et skræmmebillede af, at de store modulvogntog skal køre rundt i små landsbyer – det skal de selvfølgelig ikke, siger Hans Chr. Schmidt.