DTL: Drop nye brændstofafgifter
Dansk Transport & Logistik roser klimaudspil, men afviser nye brændstofafgifter.
Transportsektoren er en stor del af klimaproblemet. Derfor skal transportvirksomhederne også være en del af løsningen. Det fastslår regeringens Klimakommission, der dog erkender, at det særligt i transportbranchen er vanskeligt at klimaforbedre.
Derfor ser DTL positivt på, at Klimakommissionen anbefaler at fare varsomt frem:
- En del af CO2 reduktionen skal komme fra nye teknologier. Her er det et faktum, at det gennem dansk lovgivning er vanskeligt at motivere de globale lastbilproducenter til at fremstille bestemte teknologier i en given hastighed. Kommissionen rammer rigtigt, når den peger på et stadigt fokus på EU-standarder, siger konsulent Lisbet Hagelund, DTL.
- Her er udviklingen af motorernes Euro-normer et godt eksempel på, hvordan det i et samspil med producenterne er lykkedes at nedbringe miljøbelastningen drastisk gennem de senere år.
DTL er også enig, når Klimakommissionen desuden peger på, at når der laves lovgivning for at nå klimamålene, skal der skabes gode rammevilkår, så virksomhederne kan planlægge investeringer og gennemføre initiativer.
- Det er et positivt udsagn, men DTL frygter dog, at det kan kollidere med kommissionens anbefaling om, at indføre nye afgifter på fossile brændsler. Det vil skade den danske transportbranches konkurrenceevne, da alternative løsninger endnu ikke reelt er til stede. Virksomhederne kan således intet andet end at betale ved kasse 1, siger Lisbet Hagelund.
ModstridDTL finder, at forslaget om højere brændstofafgifter, strider mod kommissionens – ret fornuftige – ønske om en ensartet afgift på tværs af anvendelser (transport, opvarmning, industri- og landbrugsproduktion), der skal være med til at sikre en samlet omkostningseffektiv indsats.
Vognmandsorganisationen påpeger, at dieselolien allerede i dag er pålagt både mineralolieafgift, CO2-afgift og kvælstofafgift på samlet 2,90 kr. pr. liter, hvilket er fire gange mere end de 73 øre pr. liter dieselolie svarende til de 20 kr. pr. GJ, som Klimakommisionen foreslår i 2020. Det ville efter DTLs opfattelse være langt mere nærliggende og fornuftigt at sænke mineralolieafgiften på biodiesel.
Heller ikke kommissionens argument for nye afgifter på fossile brændstoffer – at energi ikke fylder meget hos virksomhederne – vækker genklang hos DTL.
- Det gælder slet ikke i transportbranchen og en ”opmærksomheds-afgift” er således ikke relevant. Brændstofforbruget kan udgøre op til 30 procent af en vognmands samlede omkostninger, siger Lisbet Hagelund.
DTL noterer med tilfredshed, at både skatteminister Troels Lund Poulsen og statsminister Lars Løkke Rasmussen har afvist Klimakommissionens anbefaling af højere afgifter på fossile brændstoffer.