Tankerrater peger på rød bundlinje
Tankskibsrederiernes indtjening under pres efter nye fald i spotraterne.
De store supertankere har mere end svært ved at betale deres egne omkostninger i øjeblikket. Spotraterne er nu nede på niveau med eller under de gennemsnitlige dagsomkostninger på 10.000 USD for driften af de enorme tankskibe. Det vil sige, at kun de tankskibsrederier, der ejer supertankerne helt holder skindet på næsen rent økonomisk. Alle gældsbehæftede tankskibe taber penge.
Over for Jyllands-Posten vurderer shippinganalytiker Peter Sand, at raterne vil stige fra det nuværende niveau på 8.000-10.000 USD til 20.000-30.000 USD i løbet af de næste to-tre måneder, når vintersæsonen øger efterspørgslen på den nordlige halvkugle.
Analytiker Brian Børsting, LD Invest Markets, tvivler dog på markant vækst i rateniveauet, da han ikke ser tegn på væsentlige ændringer i de overordnede markedsbetingelser.
Maersk optimistiskI Maersk Tankers er Henrik Ramskov mindre pessimistisk.
- I vores optik vil tankmarkedet blive bedre i løbet af det næste år, men det kommer næppe op på de rater, der var for et par år siden, siger Henrik Ramskov ifølge sydinvest.dk.