Biobrændsel til lastbiler, skibsfart og fly
Klimakommissionen fastslår, at biobrændsel bør reserveres til transportformer, hvor el ikke er et realistisk alternativ.
Det fremgår af Klimakommissionens rapport, er giver et bud på, hvordan Danmark siger farvel til fossile brændstoffer inden udgangen af 2050.
Transportområdet udgør en anselig forhindring, der skal overvindes, hvis målet skal nås, da sektoren står for 26 procent af de samlede energiforbrug, og hele 65 procent af det samlede olieforbrug.
”Transportområdet er en af de vanskeligste udfordringer i forbindelse med realiseringen af visionen om, at Danmark skal være afhængig af fossile brændsler og reducere udledningen af drivhusgasser markant i 2050. Der bliver tale om en revolution af energiforsyningen i transportsektoren, som forudsætter, at nye teknologier får fodfæste på markedet og gradvist afløser de eksisterende benzin- og dieseldrevne køretøjer, skriver Kommissionen.
El og biobrændselRapporten udpeger to hovedspor for transportsektoren; en el-drevet personvognsflåde (med plug-in hybrider i en overgangsperiode), mens lastbiler, skibe og fly skal erstatte dieselolie, fuelolie og flybrændstof med biobrændstoffer.
Kommisionen ser flere fordele ved en eldrevet personbilsflåde, der oplader batterier – og på længere sigt brændselsceller – med strøm fra et kraftigt udbygget netværk af havvindmøller. Det vil både reducere CO2-udledningen, samtidig med at den overskudsstrøm, som vindmøllerne i dag har svært ved at komme af med til en rimelig pris, i stedet oplagres i elbilernes batterier eller i form af brint til brændselsceller.
Samtidig fastslår Kommissionen, at elektrisk drift ikke er et realistisk bud, når det gælder den tunge trafik på vejene. Her er biobrændstof den eneste realistiske løsning.
” Biobrændstoffer, som, hvis de kan tilvejebringes i tilstrækkelige mængder, uden tekniske problemer kan erstatte benzin og diesel. En række transportformer (luftfart, skibsfart og lastbiltransport), som er vanskelige at elektrificere, bør have prioritet i anvendelsen af biobrændstoffer,” hedder det i rapporten.
Kollektiv blindgydeEn lang række trafik- og klimaforskere, samt politikere har fremhævet kollektiv transport som en af hovednøglerne til reduktionen af CO2-udledningen fra transportsektoren.
Men Klimakommissionen afviser overraskende, at det er realistisk at tvinge eller lokke flere væsentligt borgere til at tage tog, bus eller cykel i fremtiden.
”Overflytning fra bil til kollektiv transport, cykling og gang kan kun i begrænset omfang bidrage til
at reducere det samlede energiforbrug. Undersøgelser viser, at selv en omfattende overflytning fra
bil til cykel, kun vil reducere energiforbruget med 2 – 2½ pct., og selv en fordobling af den ffentlige
persontransport (tog og busser) vil kun reducere biltrafikken med cirka 15 procent,” skriver Klimakommissionen og påpeger, at en sådan gevinst vil drukne i den forventede vækst i personbilstrafikken.