Gas på cruisefærger
Norskejede Fjord Line Danmark A/S overvejer at lade to nye cruisefærger, der skal sejle mellem Hirtshals og Norge, drive af flydende naturgas.
Projektet kan opnå støtte fra EU og det norske Nærings- og Handelsdepartement, da man politisk ønsker at fremme mere miljøvenlige brændstoffer i den kystnære skibstrafik. EU har lanceret et støtteprogram, der skal fremme indførelsen af flydende naturgas (Liquid Natural Gas – LNG) i skibsfarten.
- Med EU støtten får vi mulighed for at vurdere installationen af udstyr, som giver væsentligt lavere udslip, end et system, der er baseret på tung fuelolie, siger Fjord Lines administrerende direktør Ingvald Fardal.
EU projektet skal i første omgang give svar på hvilke muligheder der findes for øget brug af LNG, (flydende naturgas), og hvilken strategi man bør vælge for at øge antallet af LNG-terminaler i lande som grænser til Norsøen og Østersøen.
10 millioner kronerTanken er, at Fjord Lines nye færger, der skal trafikere mellem Vestlandet i Norge og Hirtshals samt mellem Kristiansand og Hirtshals, skal indgå i et såkaldt pilotprojekt hvortil der er afsat 10 mio. kr.. I tillæg har Fjord Line søgt EU om direkte støtte til opgradering af cruisefærgerne, så skibene kan anvende LNG som brændstof.
Cruisefærgerne skal bygges ved Bergen Group Fosen. Kontrakten er baseret på at de forberedes til LNG-drift. Fordelen er, at anvendelsen af naturgas ikke afgiver svovl- og partikeludslip, og at udslippet af skadelige NOx-gasser er ca. 90 procent mindre end fra traditionel drift. Udover det kan CO2-udslippet reduceres med indtil 25 procent.
Større tankeI forbindelse med projekteringen af cruisefærgerne er der allerede taget højde for en eventuel anvendelse af LNG som drivmiddel. Anvendelse af naturgas kræver at brændstoftankene er dobbelt så store for at kunne rumme samme energimængde som ved brug af traditionel fuelolie.
Et andet aspekt er ifølge administrerende direktør Ingvald Fardal tilgængeligheden for LNG-bunkering på de to ruter som Fjord Line besejler.
Dertil kommer at kapital og investerings omkostningerne er betydelig større ved en LNG installation sammenlignet med installation af et traditionelt fremdrivningssystem.