23948sdkhjf

Vestkysthavne sætter fælles fiskeridagsorden

De fem havne på Vestkysten – havnene i Skagen, Hirtshals, Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande – vil i større grad søge at påvirke de rammebetingelser som de store fiskerihavne skal drives under.

De fem havne på Vestkysten – havnene i Skagen, Hirtshals, Hanstholm, Thyborøn og Hvide Sande – vil i større grad søge at påvirke de rammebetingelser som de store fiskerihavne skal drives under.



Især er det væsentligt for havnene, at de får mulighed for at udnytte de potentialer de har i forhold til at deltage konstruktivt i udviklingen af den danske fiskerisektor.

Med 75 % af den fisk der landes i Danmark, mener de fem havne, at de bør udnytte den betydelige størrelse til at sikre indflydelse på udviklingen i havnesektoren blandt andet gennem brancheorganisationen ”Danske Havne” og dermed på det danske samfund.

På havnenes tiende årsmøde, der blev holdt i Hirtshals den 16. september lagde havnene især vægt på, at der i den nærmeste fremtid skal findes tidssvarende løsninger på to helt aktuelle forhold.

Dels spørgsmålet om, hvem der skal betale for bortfjernelsen af de mange tons affald, som fiskerne bringer med i land som en uønsket, men uundgåelig, bifangst. I dag er det havnene der må betale affaldsafgiften på 700-1000 kroner per tons, selv om hverken havnene eller fiskerne har dumpet affaldet i havet. Der er ikke tale om småpenge. Alene Hvide Sande Havn må betale mere end 100.000 kroner årligt i behandlings- og statsafgift.

Næstformand Erik Flyvholm, Thyborøn Havn udtaler i den forbindelse:

- Vi tager gerne imod affaldet og skal gerne sørge for at det bliver bortskaffet korrekt, men det kan ikke være rimeligt, at vi også skal betale affaldsafgift, og dermed påtage os den samlede udgift for noget der i bund og grund er en samfundsopgave.

De fem nord- og vestjyske fiskerihavne opfordrer desuden Direktoratet for FødevareErhverv til at få formuleret en dansk bekendtgørelse, så danske fiskerihavne kan søge den samme medfinansieringsstøtte fra EU, som andre Europæiske Havne længe har haft adgang til.

- Dette betyder, at rent administrative forhold i Direktoratet for FødevareErhverv forhindrer udvikling i den danske fiskerisektor, da havnene ikke kan få 50 % medfinansiering fra EFF-ordningen. Konsekvensen er, at udviklingen går langsommere end der er mulighed for, samtidig med at den danske stat må sende penge retur til EU. Det virker ikke hensigtsmæssigt for det danske samfund, og især ikke i en tid, hvor vi skal styrke os, der hvor vi kan, hedder det i en udtalelse fra de fem havne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066