Grøn revolution i transporten
Klimakommissionen har fremlagt sin rapport om, hvordan Danmark kan blive fri af fossile brændstoffer.
Der er lagt op til en revolution på transportområdet. Det bliver en kæmpe udfordring, ikke mindst for transportsektoren der næsten udelukkende kører på fossile brændstoffer som benzin og diesel. Samtidig er adgangen til infrastruktur og transport en væsentlig forudsætning for fremtidig vækst.
- Omstillingen til grøn transport er en kæmpe udfordring, og det bliver alt afgørende, at vi finder løsninger, der reducerer CO2-udledningen uden at reducere mobiliteten, siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport Rune Noack. Derfor er vi også imod at indføre danske afgifter på transport og brændstof, der øger transportomkostningerne og flytter arbejdspladser til udlandet.
Klimakommissionen peger i deres rapport på el og biobrændstoffer som fremtidige drivmidler i transportsektoren ved at afgiftsfritage elbiler og plug-in-hybrid-biler, mens biobrændstof forbeholdes lastbilerne.
- Det er helt afgørende at få gjort noget ved persontransport, der står for mere end halvdelen af transportens CO2-udledning, derfor skal bilafgifterne lægges om til en årlig CO2-afgift, der vil være mere grøn end at fortsætte den nuværende registreringsafgift, siger Rune Noack.
- Vi bliver også nødt til at se på biobrændstofferne. I dag betyder afgifterne, at det er for dyrt at bruge biobrændstof i lastbiler. Det skal ændres, hvis vi skal komme nærmere en grøn revolution i transportsektoren, forklarer Rune Noack. Endelig så kan lastbilstransporten gøres mere energieffektivt ved at bruge flere modulvogntog og benytte hele døgnet, så vi leverer flere varer uden for myldretiden, hvor der er mere plads på vejene.