23948sdkhjf

Linktraileren bliver voksen

Flere års erfaring har smittet af på ny Pacton-link, som har gennemgået en fin udvikling.

Flere års erfaring har smittet af på ny Pacton-link, som har gennemgået en fin udvikling.



Af Finn Bjerremand

Vi nærmer os snart toårsdagen for igangsætningen af modulvogntogsprojektet i Danmark. Det har allerede betydet, at nogen af de nye typer påhængskøretøjer har gennemgået en udviklingsproces siden starten.

Et af de nye påhængskøretøjer, som vi dengang lærte at kende, er linktraileren. Den har kørt i mange år i Nordamerika, Australien og flere andre steder i verden. I en del år har den også været kendt i Sverige og i meget begrænset omfang i Frankrig.

Med et begrænset vejnet for modulvogntog er linktraileren absolut blevet til den foretrukne danske løsning, fordi den samme lastvogn, en trækker, kan betjene både linktraileren og den bagerste trailer i et modulvogntog.

Modsat et modulvogntog bestående af en lastvogn med lad, en dolly og en standardtrailer, hvor man er nødt til at have assistance fra en fremmed trækker for at få trukket standardtraileren uden for modulvogntogsnettet.

Man ser da også flere og flere linktrailere på vejene her hjemme.

Der er samtidig sket en udvikling fra blot at være et simpelt produkt, hvor chaufføren hele tiden skal tænke på hvad han skal gøre til et mere moderne produkt. Det er jo kendt, at chaufføren skal passe på ikke at køre udløserhåndtaget af den bagerste skammel, når akselsektionen skubbes ind under bagenden på en almindelig linktrailer.

Senest har Pacton præsenteret en unik version, hvor mange funktioner sker med automatik, og fejltagelser med mulighed for trælse følger kan derved undgås.

Udviklet med kunder

Pacton Scandinavia A/S i Århus har i nært samarbejde med nogle kunder og producenten Pacton i Holland udviklet en ny linkversion kaldet Pacton Multi Xpress, hvor de allerede opnåede erfaringer med linktrailere og nye ønsker om forbedringer er blevet bearbejdet og ført ud i livet. Vi har kigget nærmere på den første af slagsen og valgt den som månedens køretøj.

Denne link er bygget som en avanceret fragtmandstrailer med gardinopbygning og bl.a. stokke til sikring af gods, som f.eks. jernprodukter etc. Den er konstrueret ud fra det sædvanlige koncept med en chassisramme og en forskydelig akselsektion i bagenden, som er udstyret med en sættevognsskammel til den bagerste trailer.

De store nyheder, som uden tvivl vil blive modtaget med stor glæde af de kommende brugere, omfatter en ny luftstyret sættevognsskammel til den bagerste trailer. Skamlen åbnes og lukkes ganske enkelt ved påvirkning af en kontakt i højre side mellem de to aksler.

Chaufføren skal således ikke længere tænke på, om betjeningshåndtaget til skamlen er udløst, inden akselsektionen kan skubbes ind under chassiset. Et alvorligt problem, som mange chauffører der kører med linktrailere, kan nikke genkendende til. Det skyldes bl.a. at udløsningen af sættevognsskamlen kræver specielt udstyr, som kan gå ind og påvirke låsen i sættevognskoblingen. Mange chauffører har efterhånden også prøvet, at stå med et ødelagt håndtag, så den bagerste skammel ikke kunne betjenes, ved den efterfølgende tilkobling, fordi de havde glemt at få udløst skamlen.

Ved den efterfølgende sammenskubning af linktraileren er håndtaget blevet smadret, og så har man jo for alvor et problem.

Mere innovation

Men der er flere gode nyheder. Luftslangerne til den bagerste trailer kan nu bare sættes på, mens hanerne først kan åbnes når chaufføren står ude på siden af linktraileren.

Det sker fra en betjeningsboks, der er placeret mellem de to aksler i venstre side. På den måde risikerer chaufføren ikke, at den bagerste trailer begynder at løbe nogen steder, hvis den f.eks. ikke er koblet helt på, hvor der f.eks. kan være risiko for at chaufføren ellers kan komme i klemme mellem linken og den bagerste trailer. Derved er arbejdet oppe på linktraileren omkring den bagerste skammel minimeret.

Betjeningsskabet, der er konstrueret som et åbent skab, er udstyret med lys, som lyser direkte ned over funktionerne, så man altid kan se, hvad man laver uanset tidspunktet på døgnet.

Når akselsektionen skal forskydes, aktiveres åbningsmekanismen som styrer de kraftige bolte ved hjælp af et Wabco SmartBoard betjeningsdisplay. En stor forenkling, som samtidig udelukker mange fejl-muligheder.

Let og elegant

Akselsektionen forskydes på valser som er udstyret med dobbeltlejer, som kan smøres med fedt, både ude og inde fra, hvorved de altid vil kunne løbe let og dermed letter såvel sammenskubning eller udtræk af linktrailerens akselsektion med læs. Akselsektionen forskydes da også let og elegant, og det må siges at være en rigtig god løsning.

Den indvendige ladlængde er på 8.110 mm og linktrailerens hals er konstrueret så den blot er 125 mm høj, hvorved den indvendige højde er på 2.760 mm og indlæsningshøjden i siden holdes på 2.760 mm.

Linken er også udstyret med to mulige kørehøjder med 1.100 eller 1.200 mm i forenden og 980 mm eller 1.080 mm i skammelhøjde i bagenden, så traileren let kan tilpasses både forskellige trækkere og forskellige typer af standardiserede trailere.

Bremsesystemet, der er bygget op med Wabco Ecas, sørger selv for at bringe linktrailerens luftaffjedring i kørehøjde, når hastigheden kommer op på 30 km timen.

– De nye Pacton-linktrailere fungerer helt efter planen, og med hensyn til udviklingen med modulvogntog, så er det kun det begrænsede vejnet, der stadig sætter en dæmper på brugen, siger transportchef Kenneth Jespersen fra transportfirmaet Viktor Sørensen A/S, der er en del af koncernen Danske Fragtmænd.

Pacton tilpasser sig kundernes behov

Pacton Scandinavia A/S i Århus forhandler såvel Pacton som Nooteboom, men også her mærker man de hårde tider.

- Vi mærker dog en langsom stigende efterspørgsel, også på materiel der måske ligger prismæssigt i den øvre del. Forklaringen er, at materiel som holder længe, ikke nødvendigvis er så konjekturfølsom, siger den ene af indehaverne Klaus Jørgen Gierl til Trans Inform.

- Vi klarer os ved i høj grad at lytte til kundernes behov og få produceret det, kunderne efterspørger lige nu. Samtidig er der god backup fra producenterne som vi repræsenterer i Skandinavien. Der sker mange spændende ting hos dem begge, siger Gierl.

Nooteboom er bl.a. i gang med afsluttende tests af en helt ny generation vingetrailer, der er tilpasset forskellige vingeproducenters transportforskrifter. Den nye vingetrailer havde verdenspremiere på IAA i Hannover.

Pacton B.V. er efter overtagelsen af producenten Floor begyndt at bygge flere specialopbygninger og kundetilpassede produkter i en endnu bredere variation af muligheder.

- Så vi er i dag leveringsdygtige i alle former for trailere og påhængsvogne, siger Klaus Jørgen Gierl, der ser lyst på fremtiden ”velvidende at 2011 kan blive et svært år for hele transportbranchen”.

Ny krantrailer

Pacton er klar med den første nye krantrailer, der netop er lanceret som en ny kundespecificeret trailer.

Det er en Pacton TGD 340 XV, hvor de to bagerste aksler er hydraulisk styrende. Traileren er bygget med en maksimal kingpinbelastning på 18 ton og en trippelbogie på 24 ton.

Akslerne er tre BPW Eco, hvor den forreste aksel er fastmonteret, mens de to bagerste aksler er styret med et Tridec-system, som er et lineært system. Det betyder, at bagenden på traileren ikke slår for meget ud, når der drejes omkring hjørner m.v.

Forreste aksel er udstyret med bogielift, så der kan spares både dæk og brændstof ved tomkørsel. Midt på traileren er der monteret en HMF kran 1720. Som noget unikt er kranen bygget på et fundament, så kranen stadig har sit normale kranfundament og f.eks. vil kunne tages af og bygges på en lastvogn.

Pacton linktrailer

Type Pacton Multi Xpress BXD

Konstruktion: Langsgående chassis med to længdevanger og forskydelig akselsektion i bagenden

Forskydning: Den forskydelige del kører med smurte ruller

Vægt data Total: 36.000 kg

Egenvægt: 7000 kg

Lasteevne: 29.000 kg

Aksler: SAF

Ophæng: SAF luftaffjedring med hæve-sænkefunktion

Bremser: SAF Tromle 367 x 200

Bremseanlæg: Wabco EBS 2s/2m

Styring af bagerste skammel: Wabco SmartBoard, der også styrer valg af kørerhøjder, hæve/sænk, udlæsning af akseltryk mv.

Lufttanke: Konstrueret i aluminium

Elkabler: Kabler uden samlestik

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063