Blokvogn til Bumbuna
Århus-firmaet Johs. Sørensen & Sønner kørte to generatoranlæg til Sierra Leone i Vestafrika. En krævende og kompliceret logistik-opgave.
Af Gwyn Nissen
De fleste transportopgaver, der bliver udført med dansk materiel foregår normalt indenfor Europas grænser og de nærmeste nabolande. Derfor var det også en lidt usædvanlig opgave det århusianske vognmandsfirma Johs. Sørensen & Sønner A/S løste, da de med eget transportmateriel transporterede to store generatoranlæg helt frem på fundament til Bumbuna-kraftværk i den vestafrikanske by Freetown i Sierra Leone.
De to generatoranlæg, der hver vejede 130 ton og består af en stor motor, der er bygget sammen med en stor generator, blev sejlet fra Finland til Hamborg, hvor både generatoranlæggene og blokvognstoget blev lastet ombord på et ro/ro-skib.
- Det var et kundekrav at både blokvognstrækker og blokvogn fulgte med det samme skib, så der ikke opstod ventetid ved ankomsthavnen, hvis et af skibene måske ikke kom frem til tiden, fortæller kranfører Leif Andersen.
Sejladsen fra Hamborg og frem til havnebyen Freetown i Sierra Leone varede ca. tre uger, så mens skibet var undervejs fortsatte Leif Andersen det sædvanlige arbejde med ”sin egen” kranvogn hjemme i Danmark.
Scania i reserveLeif Andersen kører siden i fjor i et komplet nyt kranvogntog, og krantrækkeren, som Leif Andersen tidligere kørte med igennem mange år - en ældre Scania 144 8x4 med en Effer 115-kran - fungerer nu som reservebil hos Johs. Sørensen & Sønner A/S.
Derfor kunne både Scaniaen og den 8-akslede Faymonville-blokvogn med pendelaksler og hydraulisk styring uden videre stå på skibet frem og tilbage til Afrika, mens Leif Andersen kørte rundt i Danmark og løste kranopgaver med sit nuværende vogntog.
Tre uger efter at det hele var sejlet af sted fra Hamburg, fløj Leif Andersen sammen med sin kollega fra bakseholdet til Afrika for at tage imod lasten.
Generatoranlæggene stod på to mafivogne, som blev trukket i land af en truckmaster. Herefter begyndte først aflæsningen af kranvognen og blokvognen fra skibet, og derefter blev først den ene generator bakset over på den medbragte blokvogn, så den sidste del af transporten kunne begynde.
Grej med hjemmefraDer fandtes ikke noget grej på havnen som kunne håndtere denne type gods, så det var alt sammen en del af entreprisen for Johs. Sørensen & Sønner A/S.
Derefter begyndte den første transport frem til byggepladsen i Freetown - en transport, der ikke var så ligetil, fortæller Leif Andersen.
Det gik ind gennem gader i byen, som nærmest var grusstier og hvor indbyggerne bor i noget der ligner hytter og skure.
- Der var ikke meget plads, når vi skulle dreje med det lange vogntog. Vi blev dog venligt modtaget af de lokale, som med stor interesse fulgte transporterne. Den første transport gik ganske fint og vi kunne køre direkte frem til fundamentet, fortæller Leif Andersen.
Da blokvognen var på plads ved siden af fundamentet blev generatoren sat på plads på fundamentet. Alt gik helt efter planen.
Ned med hjørnetDen anden del af generatoranlægget skulle stå i den anden ende af fundamentet og skulle derfor køres til fra en anden side.
- For at komme frem til dette sted måtte vi passere et skarpt hjørne, som dog egentlig ikke var noget større problem. Vi skulle bare bruge lidt tid til at rangere frem og tilbage og samtidige dreje med de hydraulisk styrende aksler på blokvognen. Men inden vi nåede at rangere med vogntoget, havde de lokaler indbyggere, som fulgte transporten, slået hul i væggen og fjernet hjørnet af huset, fortæller Leif Andersen.
- Det havde slet ikke været nødvendigt, men for dem var det meget vigtigt, at det nye generatoranlæg kom frem til kraftværket, siger Leif Andersen.
Det lykkedes igen at komme godt frem til byggepladsen, og vel at mærke til tiden.
- Kunden havde lovet, at der nok skulle være lavet vej ind til fundamenterne, men de regnede vist ikke med at vi kunne overholde tidsplanen, så der var endnu ikke bygget nogen vej til det sidste fundament, da vi holdt der med det andet generatoranlæg, forklarer Leif Andersen.
Danskere tog fatDerfor måtte de selv i gang med at bygge en vej. Det skete med håndkraft, for godt nok var der et stort hold afrikanere, men ud over en håndskovl havde de blot tre trillebører og et par blandemaskiner.
- Derfor gik vi i gang med at hjælpe dem med at skovle sand ud og vibrere det. Heldigvis havde de en pladevibrator så sandet kunne blive stabiliseret. De afrikanske jord- og betonfolk sov på byggepladsen om natten, og de var tydeligvis ikke vant til, at hvide folk også lavede den slags manuelt arbejde, fortæller Leif Andersen.
Ved fælles hjælp lykkedes det i løbet af en formiddag at få lavet vejen. Johs- Sørensen-folkene havde heldigvis medbragt en 20 fods skibscontainer hjemmefra, hvor de havde masser af forskelligt værktøj og masser af køreplader, som de kunne lægge ud.
Øvelsen med at bakse det store kolli helt på plads blev gentaget, og til sidst blev generatoranlæggene gjort fast på det rigtige underlag med gummilister, så de var klar til at starte op, da transportfirmaet forlod byggepladsen.
– Det var et krav fra kunden, at vi skulle kunne bakse generatorerne helt på plads på byggepladsen, og det er da også en hel normal opgave for os, siger Leif Andersen.
Skilt adTil slut blev krantrækkeren og blokvognen samt den medbragte 20 fods container skilt ad i mange dele og lastet på flere containerflats.
Efter ti eventyrlige dage på det afrikanske kontinent kunne de to danskere returnere til Danmark med fly efter et vellykket transportprojekt, der var gået helt efter planen og til kundens tilfredshed.
Vel ankommet hjemme i Danmark kunne Leif Andersen genoptage arbejdet med sit normale kranvogntog. Efter knap to måneders transporttid ankom både kranvogn og blokvogn til den tyske havneby Bremerhaven, hvorefter det hele kunne samles og køres hjem til Århus.
- Det hele forløb rigtig godt og vi havde ikke et eneste teknisk problem under hele turen. Den gamle Scania 144 klarede også det hele til UG, siger Leif Andersen, der er så småt er ved at gøre klar til at løse et nyt og lignende projekt ude i verden.
Det er nemlig ikke usædvanligt, at Johs Sørensen & Sønner løser opgaver af denne type. To gange i år har virksomheden således klaret tilsvarende transportopgaver i henholdsvis Godthåb og Paamiut i Grønland.
gn@transporttidende.com