23948sdkhjf

Dobbelt-whopper

Det kan da også være, at transportbranchen føler sig klemt i en dobbelt-whopper mellem transportministeren på den ene side og justitsministeren på den anden.

Det kan da også være, at transportbranchen føler sig klemt i en dobbelt-whopper mellem transportministeren på den ene side og justitsministeren på den anden.



Af Gwyn Nissen

Transportminister Hans Chr. Schmidt har gjort branchen klar, at han vil have et forsøg med overhalingsforbud. Så det kommer. Branchen beklager sig. Ikke mindst, fordi myndighederne jo allerede i dag har lov til at slå ned mod elefant-overhalinger. Problemet er imidlertid, at kontrollen er alt for ringe.

Måske burde branchen glæde sig over, at der trods alt ”kun” er tale om et forsøg – på en delstrækning. Det er altså ikke sådan, at vognmændene skal ud i bilerne og afmontere det venstre blinklys.

Præmisserne for forsøget er i skrivende stund heller ikke aftalt. Her sidder transportfolket med ved bordet, så måske kan denne del af dobbelt-whopperen stadig gøres mere spiselig.

Og faktisk er det ikke alle i branchen, der protesterer: Jeg blev ringet op af en transportør, som har forbudt sine chauffører at overhale. Af den simple grund, at det ikke kan betale sig. Sådan kan man også se på det.

Justitsministerens sag er en gammel traver. Men det gør den ikke mere spiselig for branchen. Tværtimod, så er det nærmest en hån mod branchen og ikke mindst dens medarbejdere, at de skal leve med et digitalt kontrolapparat, som dels stjæler deres tid (=penge) og hvor der slås hårdt ned mod uskyldige betjeningsfejl.

Justitsminister Lars Barfoed har – efter rådgivning fra sit politi – stået fast på, at kontrolapparatet og politiets muligheder ikke skal ændres. Politiet kan altså som hidtil udstede bøder pr. automatik – uden at skulle efterforske sagen.

Men nu har ministeren med egne øjne fået demonstreret, hvor let den seriøse chauffør kan komme i klemme og få et klip i kørekortet. Det har fået ham til at åbne døren på klem og undersøge sagen yderligere.

Så måske ender det hele med, at dobbelt-whopperen bliver knap så usmagelig for transportbranchen, som den er nu. Man har da lov til at håbe.

gn@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078