Trivsel skaber en god forretning
Godt købmandskab: Mikael K. Olesen har udviklet Combino Spedition i Toftlund fra en enmands-forretning til en mellemstor logistik-virksomhed.
Af Gwyn Nissen
Det stod ikke skrevet nogen steder, at Mikael K. Olesen skulle være selvstændig. Tanken strejfede ham først, da han som ansat i Norfolkline snusede til Mærsk-koncernen.
- Her blev jeg klar over, at lige meget, hvor højt jeg kom oppe i hierarkiet, så bestemte jeg alligevel aldrig selv, forklarer Mikael K. Olesen.
Han gav sig til at se sig omkring efter et firma med et godt ry, et godt navn og et kendt telefonnummer, og det endte med, at Mikael K. Olesen overtog Combino Spedition i Kolding, et énmands-firma, hvor Vagn Kjer havde en forretning baseret på at køre skinker til Italien for Danish Crown.
I dag er Combino blevet mange gange større og er flyttet til Toftlund, hvor Mikael K. Olesen har begge fødder solidt plantet i den hjemlige sønderjyske jord.
- Det der driver mig, er at skabe en god arbejdsplads for mine medarbejdere og for mig selv. Det er ikke så meget det økonomiske i at være virksomhedsejer, men mere det, at man har en god arbejdsplads, hvor man føler sig godt tilpas og trives, siger Combino-direktøren, der ikke lægger skjul på, at han og hans medarbejdere i speditionen er ”gode til at tage tidligt hjem”.
- Når klokken er halv fem skal folk se at komme hjem, siger han med overbevisning i stemmen.
Det gælder også ham selv.
- Jeg tror ikke, at en god medarbejder nødvendigvis er en medarbejder, der arbejder over og sidder i virksomheden til klokken otte hver aften. Jeg har selv prøvet at arbejde sent og sidde på speditionen til midnat om fredagen. Men jeg vil hellere have at folks liv er i balance og at de møder veludhvilede og glade på arbejde næste morgen. Det tror jeg også, at kunderne kan mærke, siger Mikael Olesen.
Det går opDet betyder måske, at der er en medarbejder eller to for meget i speditionen i forhold til hvad man ellers kan presse igennem andre steder, erkender han.
- Så vil jeg hellere tjene den halve million kroner mindre. Det er i hvert fald min indstilling, men når året er omme, er det alligevel ikke gået sådan. Jeg tror ikke, at man nødvendigvis tjener flere penge, bare fordi man er længere på arbejde, fastholder han.
Mikael Olesen mener det handler om at tage nogle bevidste valg og strukturere sin hverdag.
- Og så bestiller vi selvfølgelig også noget, når vi er på arbejde, siger Olesen og understreger, at der selvfølgelig altid er en vagt til at tage sig af kundernes problemer.
Kun krusningerMens Combino Spedition for fem år siden stort set kun havde én kunde, er spredningen i dag langt større. 90 procent af virksomheden beskæftiger sig med køletransport – fersk fisk og kød fra Norden til Sydeuropa og frugt/grønt med retur.
Det betød også, at Combino ikke var så hårdt ramt under krisen.
- Tilmed havde vi set skriften på væggen og vi fik ret hurtigt gjort noget ved det, så vi blev endnu mere effektive, forklarer Mikael Olesen.
I stedet for at afskedige medarbejdere valgte Combino desuden at satse offensivt og kapre nye kunder. Vel at mærke ikke ved at satse på pris.
- Vi er ikke de billigste og har heller ingen intentioner om at være det. Vi mener, at pris og kvalitet hænger sammen og det vigtigste for vores kunder er den tryghed de køber, når vi løser opgaverne for dem, siger Mikael Olesen. Kunderne sætter pris på, at vi er der til tiden, at vi har et højt informationsniveau, at der er styr på tingene og deres værdier, at materiellet og chaufførerne ser godt ud – kort sagt, så skal service og produkt være i orden.
Godt købmandskabMikael Olesen vil ikke gå på kompromis med kvaliteten – også hvis det betyder, at han må sige nej til opgaver.
- Og det gør vi. Vi siger nej, fordi vi ikke er interesseret i kunder, der udelukkende tager os for prisen, siger Olesen.
For ham handler det ikke om mod, når der skal siges nej, men blot om godt købmandskab.
Det er også en af grundene til, at han trods det stigende antal tendere ikke afgiver bud – ”med mindre en af vore eksisterende kunder nærmest vrider armen om på ryggen af os”, som han siger:
- Tendere handler stort set altid om pris.
Mikael Olesen holder også fast i, at det er disponenterne selv, der er sælgere.
- De har fingeren på pulsen og lover kun, hvad de kan holde. Jeg har alt for ofte set, at en sælger lover alt for meget, og så sidder disponenterne med balladen bagefter – og virksomheden får en utilfreds kunde, forklarer Mikael Olesen.
Spændende opgaverCombino Spedition løser også enkeltstående opgaver for store kæder i detailhandlen, men som udgangspunkt er Toftlund-virksomheden ikke interesseret i opgaver med store volumener, hvor kvaliteten ikke betyder så meget.
Derfor har også de sidste ti procent af virksomhedens omsætning at gøre med spændende nicher, hvor kunderne kræver lige en tand mere af deres transportør.
Det gælder blandt andet transporter af reservedele for automobilindustrien, kurerbiler med hospitalsudstyr og computerudstyr/servere. Dertil kommer kørsel med mel, fiskemel og juletræer.
SamarbejdeMens Mikael Olesen driver Combino Spedition og de udenlandske aktiviteter, har han vognmandsvirksomheden Svend Erik Sørensen, Sjølund, sammen med Frank Sørensen, der er tredje generation.
- Vi er sparringspartnere for hinanden, men det er Frank, der har det sidste ord at skulle have sagt i vognmandsdelen – og det er han også de rette til. Han er helt klart en af Danmarks bedste og mest effektive vognmænd – han kan sit kram, lyder det fra partneren.
Combino og vognmandsforretningen anvender danske og udenlandske chauffører.
- For os er det vigtigt, at vi kan kommunikere med chaufførerne, så vi kigger ikke så meget på nationalitet, men derimod om chaufføren er dygtig og kan tysk eller engelsk, så vigtig information ikke går tabt, siger Mikael Olesen.
FremtidMikael Olesen lægger ikke skjul på, at det er en fordel for Combino at have egne biler rådighed – ikke mindst i denne tid, hvor materiel er mangelvare – især inden for køletransporter.
- Vi kan vokse sammen med vore kunder og har mulighed for at tage nye opgaver ind, siger Mikael Olesen, der dog holder fast i destinationerne i Sydeuropa.
- Vi skal ikke ud på nye eventyr og finde nye destinationer. Vi skal dyrke det, vi er bedst til, siger han.
CombinoCombino Gruppen består af Combino Spedition i Toftlund, Combino Italia i Verona, Combino Espagna i Malaga, Combino Transporte i Flensborg samt vognmandsforretningen Svend E. Sørensen i Kolding, som Mikael K. Olesen ejer sammen med Frank Sørensen.
Combino Gruppen har 85 egne trækkere og 120 egne trailere, men styrer i alt omkring 200 lastbiler.
I gruppen er der 120 ansatte.
Mikael K. OlesenMikael K. Olesen er født i Vojens og opvokset i Toftlund i Sønderjylland. Efter endt handelsskole kom han i lære hos Rebsdorf i Padborg, hvor han siden var ansat i seks år og blandt andet var udstationeret i Barcelona. Han var i en årrække ansat i Bendix Transport og siden i Norfolk Line, inden han i 2005 overtog Combino Spedition.
Mikael Olesen bor i Toftlund og er netop fyldt 40 år. Han er gift og har to børn. I fritiden cykler han og spiller squash.