23948sdkhjf

Er containerfesten forbi?

Maersk Line klar til at trække kapacitet væk fra containerruterne mellem Asien og Europa.

Maersk Line klar til at trække kapacitet væk fra containerruterne mellem Asien og Europa.



Den kraftige vækst i containerfragtraterne står formentlig over for en kraftig opbremsning, da Maersk Line melder om overkapacitet i markedet.

Verdens største containerrederi reducerer kapaciteten på rederiets trafikker mellem Asien og Europa fra starten af oktober. Det oplyser Maersk Lines topchef, Eivind Kolding, over for Finansial Times.

- Der er simpelthen for megen kapacitet i markedet, så vi vælger at reducere vores kapacitet fra begyndelsen af oktober, siger Eivind Kolding.

Nyt trafikmønster

Maersk Line topchef ser på længere sigt kraftig vækst i trafikken fra Asien til de nye vækstøkonomier i Afrika og Sydamerika. Hvor Maersk Line ifølge rederigigantens halvårsrapport kun rapporter en vækst i efterspørgslen på fem procent på ruterne fra Asien til Europa i første halvår i år, så er efterspørgslen øget med 12 procent på rederiets trafikker til Afrika og hele 18 procent på trafikkerne til Sydamerika.

Maersk Line er ifølge Kolding allerede klar til fremgangen i containertrafikken til Afrika og Sydamerika, da rederiets nybygningsprogram består af containerskibe, der er tilpasset en direkte rutetrafik fra Asien til Afrika og Sydamerika. Dermed forventer containerrederiets ledelse også, at trafikmønstret bliver ændret i de kommende år, så de store containerhubs som Algeciras og Salalah – der i dag spiller en central rolle på containertrafikkerne til Afrika og Sydamerika – vil miste betydning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078