Rederierne sætter penge til på land
Containerrederierne tjener igen penge - men kun på vandet, ikke på land, konstaterer Søren Toft, Maersk Line.
Det skal være slut med at sætte penge til på land. Det har Søren Toft sat sig som mål, efter at han 1. september overtog ansvaret for den globale container-logistik i Maersk Line. Han kommer fra en stilling som chef for Maersk Line i Tyskland.
- I fremtiden vil vi gøre det klart for vore kunder, hvad det koster, hvis vi for eksempel skal levere en container og den først bliver tømt efter tre dage, fordi der ikke lige var plads på lageret, siger Søren Toft til Danmarks Transport-Tidendes søsteravis, DVZ.
Behøver omkostningerne til lands at være dækket. Hidtil har det vel været sådan, at søfragtraterne kunne dække udgifterne til lands, bare raterne var høje nok?
- Men lige så snart søfragtraterne falder, så har vi et problem. Derfor går vi også væk fra disse all-in-rater. Vi vil gerne give kunden en samlet pris, men vi vil også vise kunden, hvad kombineret transport virkelig koster. I fremtiden bliver det ikke sådan, at søfragtraterne subventionerer omkostningerne til lands, siger Søren Toft.
Læs mere i seneste nummer af Danmarks Transport-Tidende.