Tysk praksis er ulovlig
ITD har ved møder i Bruxelles og over for de tyske myndigheder protesteret over Tysklands dobbeltbeskatning af dieselolie.
I tæt samarbejde med DTL og DI Transport søges en mere realistisk tolkning af EU-direktivets tekst. Som en konsekvens af tyskernes praksis beskattes vognmænd med uoriginale tanke to gange for den samme mængde brændstof – når dieselolien er købt uden for Tyskland, og når lastvognene passerer grænsen til Tyskland.
- Vi opfatter dette som en teknisk handelshindring, og hvis alle EU-medlemsstater anvendte samme praksis, ville en vognmand blive beskattet to, tre eller flere gange, afhængigt af hvor mange grænser han krydser, lyder det fra ITD.
ITD anser tyskernes dobbeltbeskatning af transportører, der har indrettet deres køretøj til at kunne opfylde så mange funktioner som muligt med henblik på størst mulig fleksibilitet, for at være direkte i modstrid med EU-direktivets hensigt. I direktivets indledende betragtninger nævnes bl.a., at det skal understøtte et velfungerende indre marked og bidrage til at begrænse konkurrenceforvridning.
Standard-fortolkningI Tyskland forstår man en standardtank som en tank, der er monteret af lastbilfabrikanten, ab fabrik. Det vil sige, at når en vognmand erstatter den oprindelige tank, f.eks. i forbindelse med transporter, der kræver indretning med læssekran, kompressor til tømning af silotanke, hydraulikudrustning til tippelad, værktøjsskabe til opbevaring af lastsikringsudstyr mv. - eller indretning til overdimensionerede transporter af fx vindmøllevinger, der ofte kun kan bruge nogle få tankstationer langs ruten – udløses der med den nuværende tyske praksis afgiftspligt af dieselolien i tanken.
ITD og de øvrige organisationer har protesteret kraftigt og er i dialog med de tyske myndigheder og EU for at få ændret den tyske praksis. ITD støtter desuden fuldt op om DTL’s henvendelse til EU-Kommissionen.