23948sdkhjf

Sikkerhed og kvalitet

Manglende dæksikkerhed kan være livsfarlig og derfor er dækbranchen gået sammen om nye standarder.

Manglende dæksikkerhed kan være livsfarlig og derfor er dækbranchen gået sammen om nye standarder.



Tandlægen skal være faguddannet, men modsat i f.eks. Norge gælder det ikke for dækmanden. Det er paradoksalt, for konsekvensen kan blive langt større af et hul i dækket end i tanden, påpeger Volker Nitz, direktør for Dækbranchens Fællesråd.

Sammen med Teknologisk Institut har branchen nu udarbejdet et fælles koncept for uddannelse,

opgaveløsning og løbende kontrol hos landets dækcentre – i tæt samarbejde med kæderne Super Dæk Service, Euromaster og QuickPot. Endvidere deltager en række centre fra FirstStop og PointS i ordningen sammen med enkelte forretninger uden for de store kæder.

Initiativet har to ben: dels et uddannelseskoncept, som søsættes i starten af det nye år, og dels en værkstedskontrolordning, der allerede nu er i kraft.

Som forbruger kan man holde øje med certifikatet ’Dette værksted er kontrolleret af Teknologisk Institut’, som viser, at det enkelte dækcenter deltager i kontrolordningen.

– Det indebærer eftersyn af bl.a. dæktryksmålere, momentnøgler samt afbalancerings- og hjulindstillingsapparater. Desuden kontrollerer vore inspektører, om reparation og lapning af

dæk udføres korrekt og i henhold til den ny standard for dækreparation, forklarer chefkonsulent Peter Rytter fra Teknologisk Institut.

Han opfatter kontrolordningen som et tryghedsstempel for forbrugeren.

– Man kan forvente, at værksteder med kontrolcertifikatet udfører reparation og montering på en sikker og fagligt korrekt måde samt efter veldefinerede forskrifter. Det er væsentligt, eftersom vi løbende oplever ulykker, hvor manglende dæksikkerhed spiller ind, vurderer chefkonsulenten.

Ordningen er inspireret af et lignende tiltag i rustbeskyttelsesbranchen, som ifølge Teknologisk Institut er yderst vellykket.

Faglig viden på højt niveau

Uddannelseskonceptet er tilrettelagt i samarbejde med Autoteknisk Center på Mercantec i Viborg, der sammen med to andre institutioner løbende vil afholde kurser for de deltagende værksteders personale.

– Forløbet bibringer kursisterne faglig viden på højt niveau inden for dækcentrenes specialeområder og tilrettelægges både for faglærte og ufaglærte mekanikere. Kurserne kan gennemføres enkeltvist eller i moduler og har en varighed på op til 5 dage hver. De udbydes som arbejdsmarkedsuddannelser med mulighed for godtgørelse af løntab, indkvartering og befordring, fortæller Kurt Lindholm, uddannelseschef hos Mercantec.

Dækimportørforeningens formand, Kenneth Saust, hilser uddannelsestiltaget velkommen.

– Det er vigtigt, at forbrugeren klædes på til at træffe det rette dækvalg – fx i forbindelse med skift mellem sommer- og vinterdæk, som er meget væsentligt uden at være lovpligtigt. Her er det en forudsætning, at centrenes personale besidder den fornødne viden om bl.a. sikkerhed og miljøvenlighed samt et stærkt produktkendskab, og at de formår at afdække den enkelte kundes behov. Man bør overlade dækservice til en fagmand, og med den ny ordning får man garanti for, at

medarbejderne på værkstedet vitterlig er fagfolk, siger Saust.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079