23948sdkhjf

Bedre effektivitet og arbejdsmiljø

Efter næsten to års feltprøvning lancerer VBG nu sin MFC-kobling i en udgave, der også muliggør automatisk tilkobling af hydraulik.

Efter næsten to års feltprøvning lancerer VBG nu sin MFC-kobling i en udgave, der også muliggør automatisk tilkobling af hydraulik.



Det automatiske koblingssystem MFC (Multi Function Coupling) fra VBG giver mulighed for hurtigere og nemmere sammenkobling af lastvogn og påhængskøretøj og er allerede en succes. Efter næsten to års intensiv feltprøvning hos vognmænd over hele Europa er man nu klar med en ny version af produktet, der nu også muliggør automatisk tilkobling af hydraulik.

– Den ny udgave har været længe undervejs, men hos os går intensiv feltprøvning forud for enhver væsentlig produktlancering. Efter mange millioner kørte kilometer uden et eneste havari er vi nu parate til at sende produktet på markedet, siger Per Mikkelsen, direktør for VBG i Danmark, der kan levere MFC med hydraulik fra slutningen af december.

Opbyggere kan allerede forudbestille systemet og dermed tænke det ind i køretøjer, der skal leveres efter nytår.

MFC gør det muligt for chaufføren at udføre samtlige handlinger ved til- og frakobling på kun 9 sekunder – uden at forlade førerhuset. Ved tryk på en knap igangsættes indstyringen vha. ultralydssensorer. Herefter sker automatisk tilkobling af påhængsvogn og alle øvrige forbindelser, mens chaufføren kan følge med i displayet på instrumentpanelet. MFC forebygger dermed også tilkoblingsskader, der fører til buler samt ødelagte slanger og kofangere, og kan for nogle overflødiggøre bakkamera.

Test i Odense

Den nyeste MFC er siden midten af 2008 blevet afprøvet af to danske transportfirmaer med mange daglige til- og frakoblinger. De melder begge om positive resultater.

– Vi sparer tid, besvær og vedligeholdelsesomkostninger. Derfor er vi bestemt ikke afvisende over for at montere MFC på flere nye biler i fremtiden, siger Poul Henrik Schou fra Poul Schou A/S i Odense.

Her har man testet den ny MFC på en Scania R500 forvogn med overføringshænger, der kører skrot.

– Vi er vant til mindst én sammenkoblingsskade årligt på vore øvrige biler; men med Scaniaen har vi ikke haft det problem, lyder det fra vognmanden.

Tilfreds chauffør

Henning Sylvest der kører i bilen til daglig, har kunnet effektivisere sin arbejdsdag betragteligt med det MFC-udstyrede vogntog.

- Jeg sparer et kvarters tid ved hvert kasseskift, lyder det fra en begejstret chauffør. Nu kan jeg nøjes med at gå ud af bilen fire gange mod tidligere 23. Man undgår en masse besvær samt slitage på hofter og knæ, og så er man kørende tre sekunder efter tilkobling.

Henning Sylvest oplever desuden, at MFC-systemet giver forbedrede køreegenskaber:

- Takket være slørfri sammenkobling opnår man mere jævn og behagelig kørsel. Så arbejdsmiljøet bliver forbedret på flere måder, siger han.

Desuden nedsætter man ifølge Per Mikkelsen brændstofomkostningerne i kraft af reduceret tomgangstid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063