23948sdkhjf

EU skal se på dieselsag

Tysklands dobbeltbeskatning af dieselolien strider imod tanken om et velfungerende indre marked, påpeger DTL overfor EU-Kommissionen.

Tysklands dobbeltbeskatning af dieselolien strider imod tanken om et velfungerende indre marked, påpeger DTL overfor EU-Kommissionen.



I et brev til kommissionen peger Dansk Transport og Logistik på urimeligheden i, at danske lastbiler bliver afkrævet afgift af den dieselolie, der er indeholdt i lastbilens tanke.

- Som en konsekvens af tyskernes praksis, beskattes vognmænd to gange for den samme mængde brændstof – når vognmanden køber den uden for Tyskland, og når han passerer grænsen til Tyskland. Hvis alle EU-medlemsstater anvendte denne praksis, ville en vognmand blive beskattet to, tre eller flere gange afhængigt af, hvor mange grænser han krydser. Det er ikke i overensstemmelse med det indre marked, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.

De tyske toldmyndigheder henviser til Rådets direktiv 2003/96/EF, der foreskriver, at brændstoffet skal være indeholdt i ”standardtanke” for at være fritaget for ekstra afgifter.

- En standardtank forstår man i Tyskland som en tank, der er monteret af lastbilfabrikanten. Men i direktivet synes en standardtank at være defineret som en permanent monteret tank i modsætning til en flytbar, og henvisningen til "monteret af fabrikanten" refererer ikke nødvendigvis til fabrikanten af lastbilen. Det kunne f.eks. være en såkaldt opbygger, der står for færdigmonteringen af lastbilerne med f.eks. lad, kølemaskiner, kraner, tip og eventuelle nødvendige nye tanke. Vi mener derfor ikke, at tyskerne har ret i deres fortolkning af begrebet standardtanke, siger Søren Hyldstrup Larsen.

DTL appellerer i sit brev til EU-Kommissionen om at arbejde for en ændring af begrebet ”standardtank”, så det kommer i overensstemmelse med den virkelighed branchen opererer i.

DTL peger på, at det i dag er helt normal praksis, at en vognmand erstatter den oprindelige tank på et køretøj med en anden tank, som bedre passer til køretøjet.

- Mange køretøjer bruges f.eks. til specialiserede transporter, der kræver plads på køretøjet til udstyr, pumper og løfteanordninger. Disse krav betyder, at tanken ofte skal placeres anderledes og med en anden form og størrelse. Det kan også være nødvendigt at ændre tank, for at vognmanden kan opnå en bedre planlægning af sine ture uden at bruge unødvendig tid – og brændstof – på at køre ind på tankstationer for ofte. Overdimensionerede transporter af f.eks. vindmøllevinger er ofte kun i stand til at bruge nogle få tankstationer langs ruten. Med den tyske praksis er dette ikke muligt, uden at man kommer til at betale afgift flere gange af den samme diesel – og en bøde oven i, siger Søren Hyldstrup Larsen.

DTL har tidligere på måneden sammen med ITD protesteret til de tyske myndigheder over dobbeltbeskatningen. DTL og ITD er i løbende dialog om sagen, og ITD havde i sidste uge lejlighed til at pege på afgiftsproblemet i forbindelse med møder i Bruxelles.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049