23948sdkhjf

Elektronisk EU-kaos

EU elektroniske moms-system er ikke klar og volder derfor store problemer.

EU elektroniske moms-system er ikke klar og volder derfor store problemer.



Det er lykkedes International Transport Danmarks datterselskab FDE at holde styr på moms-

refusionerne for 11.000 virksomheder på trods af, at det nye EU-system endnu ikke fungerer i alle medlemslandene.

ITD/FDE betegner sagen som ”Europas tinglysnings-kaos”. EUs beslutning om at indføre elektronisk behandling af momsrefusioner på tværs af landene skulle have haft effekt fra årsskiftet 2010, men systemerne er endnu ikke oppe i gear.

Derfor forventes det, at EU-Parlamentet efter indstilling fra EU-Kommissionen vedtager at forlænge fristen for indsendelse af fakturaer fra 2009 med et halvt år, således at den nu bliver sat til udgangen af marts 2011.

- Systemerne virker, men de er ofte meget tunge og langsommelige. Og alt for ofte har vi oplevet, at data uden varsel er gået tabt efter timers indtastningsarbejde, siger underdirektør Heike D. Damkjær, FDE, som er blandt Europas førende virksomheder inden for momsservice.

Det overordnede mål for den elektroniske momsrefusion skulle være at gøre sagsbehandlingen nemmere og mere overskuelig. Men hos FDE har man oplevet, at man i gennemsnit har været nødt til at bruge dobbelt så lang tid på hver momssag, efter at de nye systemer er blevet indført.

Tæt kontakt med EU

FDE har under hele forløbet haft tæt kontakt med EU-Kommissionen om de praktiske detaljer og testet det nye system på den danske og den svenske portal, før det blev taget i brug.

- EU har lavet nogle overordnede tekniske specifikationer, og ud fra dem har hvert land lavet sin egen portal med adgang via de lokale skattemyndigheder, forklarer Heike D. Damkjær. I hvert af de 27 EU-lande har man således måttet opfinde sit eget system i stedet for at indføre en fælles, gennemtestet løsning.

Indførelsen af det nye elektroniske system har givet FDE’s medarbejdere sved på panden sommeren igennem for at få alle kundernes fakturaer indberettet i tide. Det betyder, at FDE-kunderne ikke bliver berørt af fristforlængelsen, da FDE når at registrere alle 2009-ansøgninger inden udgangen af september.

Kunder får pengene

- En stor del af FDE’s kunder i transportbranchen benytter sig også af ordningen med nettofakturering og mærker ikke den påvirkning af likviditeten, som det dårligt fungerende elektroniske system ellers kan være årsag til. De får jo deres momsrefusion direkte fra FDE og skal derfor ikke vente på refusionen fra de forskellige lande, forklarer Heike D. Damkjær.

FDE’s momsservice betjener cirka 11.000 virksomheder i 43 lande og søger momsrefusioner i 32 forskellige lande.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063