Modebranchens førstevalg
Klædt på: Den unge Kolding-virksomhed Prime Cargo leverer komplette logistikløsninger til tekstil- og modeindustrien.
Af Gwyn Nissen
Har din hustru købt en bluse fra et af de danske modehuse? Så er der god chance for, at blusen har været omkring
Prime Cargo i Kolding.
På blot 12 år er Kolding-virksomheden nemlig blevet en af modebranchens foretrukne logistikvirksomheder, der ikke kun sikrer modetøj på butikkernes hylder, men også sørger for, at online-ordrer ender i de rigtige hjem.
Forhistorien er den, at det daværende Scancargo i 90’erne blev indlemmet i ASG-koncernen (i dag DHL). Fra at Scancargo var meget specialiseret i Fjernøsten og tekstilindustrien, blev det i ASG til en meget bredere markeds-tilgang. Det fik en række tidligere Scancargo-medarbejdere til at bryde ud og i 1998 atter rette fokus Fjernøsten og modebranchen i det nystiftede Prime Cargo.
- I dag er vore kompetencer fordelt på en transport- og klareringsdel, som primært beskæftiger sig om oversøiske transporter – både import og eksport – selvfølgelig med fokus lagt på Fjernøsten samt på en logistikdel, forklarer salgschef Jacob Bruhn.
Opgaverne for den danske modebranche er vokset gennem årene: Fra at være befragter til også at håndtere varerne – lige fra tømning af for eksempel containere til klargøring af modetøj til butikkerne.
I 2002 etablerede Prime Cargo således datterselskabet Steamline, hvor hængende konfektion pakkes ud og gøres klar – blandt andet på damp-giner – for derefter at blive transporteret ud til butikkerne i special-udviklede papkasser, hvor tøjet allerede er hængt på bøjler.
- Det er med til at spare butikskæderne for masser af tid, at de stort set kan tage tøjet fra kasserne og hænge det op i butikkerne, forklarer Jacob Bruhn.
På samme måde er Prime Cargo ”bestillingskontor” for hundredvis af danske tøjbutikker, der både får deres sortiment og efterbestillinger via lageret i Kolding.
Mens nogle modekæder forskriver deres butikker hvad de skal købe og så sender en kasse med forskellige størrelser ud til butikkerne, giver de dyrere mærkevarer deres butikker mulighed for at vælge det sortiment, de kan sælge.
- Det giver en masse plukkeopgaver, som foregår både manuelt, via PDA-scannere eller på vort semiautomatiske pluksystem med pluk i tre etager, siger salgschefen.
Outsourcing- Selvfølgelig har vi også været ramt af krisen, med faldende volumen og lavere priser, som har kostet kunder. Men fordi vores hjemmemarked er modebranchen i Skandinavien og Danmark har vi måske ikke været så hårdt ramt, siger Jacob Bruhn.
Tilmed oplever Prime Cargo stigende efterspørgsel på logistikydelser omkring warehousing-logistik.
- Mange virksomheder når i disse år frem til den erkendelse, at de er gode til at designe og markedsføre deres produkter, men at logistik og transport falder udenfor deres kernekompetence, forklarer Jacob Bruhn. Derudover er de fri for problematikken om at have lager-medarbejdere ansat hele året rundt, hvor de måske har brug for lidt flere i højsæsonen og færre i lavsæsonen.
Kunder opdager pludselig at man vender omkostningerne fra at være faste til at være variable. Tilgangen af nye kunder sammenholdt med stigende mængder fra eksisterende kunder gør, at det i 2010 igen ”ser fint ud med sunde tal på bundlinjen”, som salgschefen udtrykker det.
Web-vækstÉn af grundene til, at Prime Cargo har lagt godt fra land i 2010 og ser optimistisk frem i tiden, er udviklingen på web-shop-området, også kaldet Online Stores. E-handlen udvikler sig i en rasende fart og med den logistikken, der ligger bag.
- Det begyndte med, at vi hjalp vores kunder i modebranchen med at sælge tøj på deres webshops og det er nu blevet til, at det er én af vores kernekompetencer, at stå for hele logistikken bag, siger Jacob Bruhn og understreger, at der er en væsentlig forskel på at håndtere business-to-business-kunder og business-to-consumer-opgaver.
- Vi kan se rigtig mange muligheder i e-handlen, da den fortsætter med at vokse i de kommende år, siger Jacob Bruhn.
I dag er det således ikke længere kun modetøj, men også andre produktgrupper, der bliver plukket, pakket og afsendt fra lagrene i Kolding. Dertil kommer et velorganiseret retur-system, som dels sikrer, at e-kunderne kan få byttet eller sendt varer retur, og at disse varer kommer tilbage på e-butikkens hylder.
- Hvis ikke det er sat i system, risikerer en virksomhed at drukne i returpakker, ligesom den kommer til at mangle varer på ”hylderne”, forklarer Jacob Bruhn.
InnovationPrime Cargo har rådgivet store dele af mode- og tekstilbranchen i logistikkens udfordringer, og i forhold til egne kunder går selskabet decideret ind og udvikler nye koncepter.
- Vi snakker meget med vore kunder og prøver at kigge frem i tiden for at se hvilke krav vi vil blive mødt med. Når man er så tæt på kunderne skal man være innovativ og kreativ på deres vegne, siger Jacob Bruhn.
- Mange af de ting, vi lærer ét sted, kan vi bruge i andre sammenhænge, så vi på den måde breder de gode ideer ud til vore kunder, påpeger han.
Det gør blandt andet, at Prime Cargo i dag får henvendelser omkring logistikløsninger hvor transportdelen er sekundær.
- Tidligere solgte vi mere transportløsninger fra A til B, som kun var en lille del af forsyningskæden, hvor vi idag sælger en stadigt stigende del af kæden, siger Jacob Bruhn.
Prime CargoFra en beskeden start i Kolding i 1998 har Prime Cargo oplevet mere end et årti med vækst og udvidelser. I Kolding er lagerbygningerne udvidet ad flere omgange, så selskabet i dag råder over 75.000 kvadratmeter med blandt andet højlager og et moderne semiautomatisk sorteringsanlæg. Også afdelingen i Greve har lagerfaciliteter og services om end ikke i samme omfang som i Jylland.
I udlandet er det også gået stærkt. Prime Cargo var således den første danske virksomhed til at opnå A-licens i Kina og har i dag afdelinger i Hong Kong, Shanghai, Beijing, Qingdao, Xiamen, Shenzhen, Ningbo, Dalian, Hanoi, Ho Chi Minh City, Oslo, Rotterdam, Amsterdam, Düsseldorf og Antwerpen.
I dag er der således 450 medarbejdere i koncernen. I Kolding er der 220 faste medarbejdere, som i sæsonen vokser med op til 80 deltids-/løsarbejdere.
gn@transporttidende.com