FairTrans kom styrket gennem kriser
Vendepunkt: Først dykkede den danske møbeleksport og så kom finanskrisen. Sønderjysk speditionsvirksomhed tacklede udfordringer ved at vende tilbage til speditør-dyderne.
Af Gwyn Nissen
En branche, hvis eksport dør hen, og oveni en finanskrise. Det er nok til at kunne vælte de fleste, men den sønderjyske speditionsvirksomhed FairTrans er kommet styrket gennem de to kriser.
FairTrans flyttede for otte år siden fra Padborg ud til et nybyggeri ved motorvejen i den sønderjyske landsby Kliplev, for blot at opleve hvordan det oprindelige grundlag for forretningen – møbeltransport - lige så stille smuldrede.
- Vi oplevede, at den danske møbeleksport faldt og industrien herhjemme pressede os til stadig lavere fragtpriser. Vi kunne se, at vi skulle ud af det, siger Hans David, adm. direktør og medejer af FairTrans.
Den sønderjyske virksomhed vendte i stedet tilbage til de gamle speditør-dyder og begyndte at køre for mange forskellige kunder. Det gør i dag, at virksomheden er blevet mindre sårbar.
- Det var barskt på det tidspunkt, at skifte en niche ud med kampen i det store marked. Men set i bakspejlet var det den eneste rigtige beslutning, siger Hans David. Vi er blandt andet gode i dagsforretningen, når vi skal finde løsninger for kunderne.
Fair Trans fik godt fat i markedet, men måtte som andre logistikvirksomheder under krisen skære ned på antallet af køretøjer. Det skete dog meget belejligt ved, at der netop var en del leasingaftaler, der udløb.
Til gengæld gjorde spredningen i forretningen, at det lykkedes speditionsvirksomheden at klare skærene i 2009 og tilmed bevare sin stab af disponenter og kontorfolk. Det kommer virksomheden til gavn nu, hvor der atter er ved at være gang i hjulene.
- Dertil kommer, at vi har vore egne biler og trailere, og vi kan kun nikke genkendende til, at det er en fordel i det nuværende marked at have egne biler, siger Hans David.
På samme niveauFairTrans – der tilbage for nogle år siden overtog Comet Transport - har igen 60 chauffører ansat og beskæftiger cirka 100 lastbiler. Selskabet har dermed næsten nået det samme niveau, som da FairTrans havde mest travlt under det danske møbel-boom.
I dag har FairTrans i stedet daglige afgange til Norge og Sverige, to ugentlige afgange til Finland og daglige afgange til og fra Tyskland. Dertil kommer en omfattende indenrigskørsel med 30-40 lastbiler dagligt.
- Vi vil gerne være drejeskive for gods til og fra Skandinavien og samtidig være der for kunder, der har brug for nationale transporter lige fra stykgods til full-loads, siger Hans David.
FairTrans har derudover udviklet sig til også at yde 3PL- og 4PL-løsninger med lagerhotel og dertilhørende services, som lagerstyring, pick-pack, wrapping, slutdistribution mm. Stadig flere virksomheder outsourcer deres lagerfunktion.
- Vi skal udvikle logistikløsninger sammen med vore kunder, og så gælder det om at have dedikerede medarbejdere, som har så meget kendskab til kundens varer, at de nærmest betragtes som kundens egne medarbejder, siger direktøren.
Derudover har FairTrans udviklet sine internationale relationer gennem samarbejdet i Transcoop 09, et samarbejde, der giver den danske transportvirksomhed et vidtforgrenet net i hele Europa.
Ser frem til motorvejDa FairTrans for otte år siden flyttede fra Padborg til en bar mark ved motorvejsafkørslen Kliplev, var der mange, der rynkede på næsen.
Men i dag konstaterer Hans David, at der kun har været plusser. Virksomheden er blandt andet blevet meget mere synlig i første række ved motorvejen.
- Og derudover var det uholdbart, at vi var på seks forskellige adresser i Padborg, Tinglev og Kliplev. Det gav alt for meget mellemkørsel og flytten rundt med medarbejdere og gods, siger Hans David.
I dag kan han så tilmed glæde sig, at Kliplev-afkørslen snart bliver et knudepunkt med tilknytning til den nye motorvej til Sønderborg.
- Jeg håber og tror, at det vil tiltrække flere virksomheder til området, så vi blandt andet kan tiltrække servicevirksomheder, siger David.
FremtidenHvad fremtiden angår, sætter Hans David sin lid til, at FairTrans kan bygge videre på sine styrkeområder, og han vurderer, at der midt i mellem alle fusionsgiganter også er plads til en ”én som os”.
- Dertil kommer samarbejdet i Transcoop 09, som vi har store forventninger til, forklarer direktøren.
Samarbejdet af foreløbig 67 mellemstore transport- og logistikvirksomheder har åbnet nye muligheder for FairTrans. Dels ved at kunne servicere egne kunder gennem samarbejdspartnere og dels ved at kunne hjælpe samme partnere med trafikker til Skandinavien.
Samarbejdet tilbyder partnerne via en intern portal at byde på godskørsel. Det klare formål er dog at etablere fast samarbejde med rigtig mange af partnerne.
- Stadig flere af vore kunder efterspørger ikke kun transporter på Tyskland, men har måske brug for en samlet pakke i Europa. Det er vi i stand til at tilbyde dem nu, siger Hans David, der også peger på et sideløbende samarbejde med en tysk systempartner, som gør, at FairTrans dækker hele Tyskland – også udenfor hoved-vejnettet.
FairTransFairTrans blev etableret i 1975. To år senere kom Hans F. David til virksomheden som prokurist og siden blev han adm. direktør og medejer. Yderligere to medarbejdere i FairTrans har aktier i foretagendet. Det er Palle Pedersen, der er direktør i datterselskabet Comet Transport, og Hans Jørgen Hansen, der er underdirektør i FairTrans.
Derudover er Gorm Gondesen, direktør i Transit Transport, Flensborg, og Per Damgård blandt ejerne.
FairTrans har i dag 36 ansatte i administration og lager samt 60 chauffører. Virksomheden råder over 12.500 kvadratmeter lager/terminal i Kliplev og har lige nu lejet ekstra kvadratmeter ind. Firmaet råder i alt over 101 trailere, som i forbindelse med et logo-skifte i virksomheden for et år siden nu er ”klædt” i sort.
gn@transporttidende.com