23948sdkhjf

Citylogistik går igen

Tung trafikstrategi: Københavns Speditørforening er skeptisk over for Københavns Kommunes planer genoplivning af citylogistikken.

Tung trafikstrategi: Københavns Speditørforening er skeptisk over for Københavns Kommunes planer genoplivning af citylogistikken.



Af Lars Lassen

Selv om succesen var stærkt begrænset – for at sige det mildt - da Københavns Kommune sidst forsøgte at styre logistikken i indre by i den såkaldte Citylogistik-ordning, så er Københavns Kommune nu på vej med endnu et forsøg på at effektivisere forsyningen af borgere, butikker og øvrigt erhvervsliv i Hovedstaden.

Centralt i planerne står idéen om etableringen af en særlig citylogistik-terminal, hvor transportvirksomhederne frivilligt kan vælge at aflevere det gods til Købenavn, der kommer på store lastvogne. Godset skal så videredistribueres på små biler ud til virksomheder og butikker.

Genoplivningen af citylogistik-tanken er en væsentlig del af Københavns Kommunes ”Strategi for Tung Trafik”, hvor målet er fjerne den tunge transittrafik og mindske generne fra den øvrige tunge trafik mest muligt.

Samarbejde

Københavns Kommune er ikke alene. Flere andre kommuner i Danmark som Køge og Aalborg ønsker at begrænse den tunge trafik. Og en lang række storbyer rundt omkring i Europa har i en årrække opsat begrænsninger for den tunge trafiks adgang til bykernerne.

I foråret konstaterede EU’s transportkommisær Siim Kallas, at bedre tilrettelagt godstransport ind i byerne kan forbedre miljøet, økonomien og borgernes livskvalitet.

Men transportkommissæren fastslog også, at myndighederne skal samarbejde tæt med de private aktører, hvis logistikken skal hænge sammen økonomisk, miljømæssigt og praktisk.

Konference

Selv om flere af transport- og logistiksektorens brancheorganisationer har udsendt høflige positive udmeldinger til det stigende politiske pres for ændringer på området, så er holdningen reelt ganske kølig.

- Københavns Speditørforening (KSF) er man skeptisk over for idéen, da man mener, at medlemsvirksomhederne kan levere godset mere effektivt og mere miljøvenligt, skriver foreningen i en invitation til en konference, hvor man sætter fokus på fremtidens transport- og infrastruktur i København.

Konferencen holdes fredag den 1. oktober fra kl. 9-15 på Børsen i København.

Det er gratis at deltage i konferencen, som Københavns Speditørforening håber vil tiltrække interesserede fra ikke kun transport- og speditørkredse, men også fra handels- og erhvervsliv, samt politikere og embedsmænd fra kommunen.

Hollandsk inspiration

Københavns Kommune har blandt andet ladet sig inspirere af et forsøg med en citylogistikterminal i Nijmegen i Holland, hvor forvaltningen var på studiebesøg i januar i år, sammen med transportministeriet.

Ifølge notatet så er snesevis af lignende forsøg med omlastningsterminaler i udkanten af europæiske storbyer endt i fiasko. De har typisk måttet lukke, når støttemidlerne fra EU var brugt op.

I Nijmegen har man valgt en lidt anderledes strategi, fordi man har valgt at fokusere på detailhandlens behov. Den hollandske by havde tidligere indført tidsbegrænsning på leveringen af varer til butikkerne, der skulle ske inden klokken 12.

Resultatet var flere trafikpropper om formiddagen, øget luftforurening og mindre omsætning i butikkerne, fordi kunderne blev væk.

Nijmegen kommune har i stedet valgt, at indføre en citylogistikordning med en omlastningsterminal, hvor der fokuseres på at servicere butikkerne.

Butikkerne får leveret alle deres varer på en gang fra samme bil og samme chauffør, der hjælper med at få varerne helt ind i butikken. Chaufføren hjælper også butikkerne af med emballagen og når han nu alligevel er der, så tager han også breve og pakker med tilbage til posthuset for butikken.

Nijmegen kommune skal være i gang med at undersøge mulighederne for at udvide servicen yderligere – herunder at opfylde butikkernes ønske om prismærkning og isætning af alarm-brikker i eksempelvis tøj.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062