Ren pengeafpresning
Vognmand reagerer på tyske myndigheders indgriben mod udenlandske lastbiler.
International Transport Danmark (ITD) og Dansk Transport og Logistik (DTL) har allerede protesteret over for de tyske myndigheder, efter at adskillige lastbiler er blevet afkrævet afgift af den dieselolie, der er indeholdt i lastbilernes tanke. EU har ellers regler om, at der frit kan medbringes dieselolie mellem EU-landene i almindelige dieseltanke
- Nu er originalmonterede tanke nok et noget diffust begreb, ligesom standardtanke og bedømmelsen deraf nok er et begreb, som tysk toldvæsen næppe har begreb om, siger vognmand Jørgen Jensen, Juelsminde til TTN.
- Mig bekendt er det ganske få lastvognproducenter - hvis der overhovedet er nogen - som selv producerer lastvognens dieseltank.
De tyske myndigheder arbejder tilsyneladende ud fra tyske godkendelseserklæringer for specifikke vogntyper, hvor der på disse er angivet antal og tankkapacitet.
Men dette kan man iflg. Internationale konventioner ikke blot overføre på udenlandsk godkendte køretøjer, da det i sagens natur vil stoppe al grænseoverskridende trafik, påpeger vognmændene.
- I bund og grund er den tyske opførsel ren pengeafpresning, idet man først inddrager chaufførens og vognens dokumenter, som først tilbageleveres når den uretsmæssige afgift og bøde er erlagt, påpeger Jørgen Jensen.
Han mener, at en standardtank eller en originalmonteret tank, må være en tank monteret på bilen i direkte tilslutning til lastbilens motor.