23948sdkhjf

Holder kongetappen til højere totalvægt

Udsigten til højere tilladte totalvægte får mange vognmænd til at overveje om det eksisterende materiel kan holde til de ekstra tons.

Udsigten til højere tilladte totalvægte får mange vognmænd til at overveje om det eksisterende materiel kan holde til de ekstra tons.



Vognmænd, der har 6-akslede sættevogntog, som i dag kører på den maksimal tilladte vogntogsvægt på 48 ton, er allerede begyndt at stille spørgsmål ved om deres trailere nu også ville kunne overføre mere vægt til trækkeren, hvis det i forbindelse med en eventuel forhøjelse af vægtgrænserne for almindelige vogntog også bliver tilladt at køre med 50 ton vogntogsvægt på et typisk 6-akslet sættevognstog.

Fordelingen vil sandsynligvis blive 26 ton totalvægt på trækkeren og 24 ton akseltryk på sættevognens trippelbogie. Derved bliver spørgsmålet om kongetappens maksimale belastning meget aktuel. For kan de fleste trailere som i dag typisk kører med en maksimalbelastning på 15 ton eller 16 ton på kongetappen umiddelbart sættes op til 18 ton, som jo nok vil være delmålet, hvis man skal have noget ud af en forøgelse af den tilladte vogntogsvægt.

Vi har spurgt adm. direktør hos Lastas Anders K. Larsen, om Kel-Berg trailere, der allerede er i drift vil kunne sættes op i totalvægt til f.eks. 42 ton, fordelt på 24 ton trippelbogietryk og 18 ton kingpintryk.

Hertil svarer Anders K. Larsen:

- Alle nye Kel-Berg trailere i den tunge klasse er bygget på et såkaldt sværlastchassis og de er bygget til de kommende vægte, som vi håber, vil blive indført inden så længe. De ligner de regler, der er gældende på det norske og det svenske marked, hvortil vi allerede har leveret i mange år. Langt de fleste af de allerede leverede trailere med 40 ton totalvægt vil derfor umiddelbart kunne sættes op. Det vil for nogle trailere kræve en ny typeattest og et syn, hvorefter sagen skulle være på plads. Kel-Berg trailere har altid været bygget til maksimal udnyttelse af de tilladte vægte, så vognmanden kan yde sine kunder en effektiv transportløsning, slutter Anders K. Larsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063