Havne i fokus
Det er nødvendigt at se havnene som del af transportkorridoren, siger Martin Aabak, Danske Speditører.
Havneloven er på dagsordenen, når Godstænketanken i Transportministeriet holder møde mandag, den 13. september.
- Set ud fra et speditørsynspunkt er det den transportkorridor, som et havneanlæg indgår i, som er det vigtige, og det, der gør det interessant at se på havnene og den lovgivning, der omgiver dem, siger direktør Martin Aabak.
- Tjener havneloven transportkorridorerne? Kriteriet må være, hvorvidt havneloven gør det muligt eller ligefrem bedre for havnene at indtage den rolle, de kan komme til at spille i deres respektive korridorer.
Han mener, at der skal tages vidtgående hensyn til godsets tarv - ikke havnenes eller kommunernes tarv - men godsets, fordi godsets rammebetingelser er en samfundsmæssig opgave, en af de største endda.
- Vi taler om forsyningssikkerhed og eksport. Havne, som allerede er logistikcentre eller har potentiale til at blive det, må tilgodeses, mener Aabak.
Han peger på, at rammebetingelserne i dansk lovgivning og transportpolitik bør tage højde for, at havne i Danmark altid har en udenlandsk havn som sit nære opland. Der skal derfor sandsynligvis inddrages anden lovgivning samt aftalestof ud over Havneloven for at optimere disse rammebetingelser, så godset kan flyde ubesværet.
- Speditørernes kunder er den internationale handel, og det er hensynet til den, der får os til at styre transportstrømme ad den ene eller den anden korridor alt efter, hvor betingelserne er mest gunstige for godset. Kvalitet - herunder serviceudbud - rettidighed og økonomi er afgørende, siger Martin Aabak.
- For god ordens skyld, er det nok på sin plads at nævne, at uanset hvordan en havn er ejet - selvejende, privat, statslig eller kommunal - så må serviceudbuddet ske på markedsmæssige vilkår, så private virksomheder ikke risikerer at komme til at konkurrere med offentlige kasser. Men det er vist også det fremherskende synspunkt overalt i sektoren, siger Martin Aabak.