Renault lancerer hydraulisk forhjulstræk
Optitrack er navnet på det nye hydraulisk drevne forhjulstræk, som Renault Trucks netop har præsenteret ved arrangementet Construction Days i nærheden af Lyon i Frankrig.
Renault Trucks har i først omgang introduceret det nye unikke forhjulstræk på 2-akslede trækkere, hvor der er et stort behov i Mellem- og Sydeuropa, fordi man i høj grad anvender fem-akslede sættevognstog til tippeladskørsel.
Ofte er trækkeren i denne vogntogskonfiguration en 4x2 version, som stort set er fuldstædig hjælpeløs uden for fast vej, hvis føret er dårlig.
Med Optitrack kan lastvognstoget nu kravle ud og ind til aflæssestedet med hjælp fra den hydrauliske fremdrift på forhjulene. Systemet giver en lasteevne som er ca. 500 kg større end hvis der blev valgt almindeligt forhjulstræk med ekstra kardanaksel og fortøj m.v. Samtidig kan kunderne bibeholde den samme skammelhøjde som på en normal trækker. Desuden er forhjulstrækket slået fra under normal kørsel med høj hastighed.
Renault har valgt at tilbyde Optitrack sammen med Optidriver-gearkassen, der er en gearkasse med automatiseret koblingsbetjening og gearskifte. Derved kan der opnås en god brændstoføkonomi, der er op til 10 procent bedre end hvis kunden vælger et almindeligt forhjulstræk, og føreren har stadig det samme komfortniveau, hvor der ikke skal arbejdes med en gearstang og koblingspedal.
Vigtigst nok for det nordiske marked, er at en lastvogn i eksempelvis en 6x2 version med denne løsning takket være en normal skammelhøjde og lav egenvægt vil kunne finde anvendelse til mange forskellige transportopgaver. Hos Renault vil man først introducere Optitrac på 2-akslede trækkere, derefter vil systemet blive tilgængeligt på 3-akslede køretøjer, både chassiser og trækkere.