Bølgerne går højt
Forligspartiernes forlængelse af modulvogntogsforsøget får både ros og ris.
Mens transportbranchen og transportorganisationerne har rost politikerne for at forlænge modulvogntogsordningen til 2016 og samtidig udvide rutenettet, er der fra den røde side af Folketinget kritik af ordningen samt Danmarks satsning på at udbrede modulvogntog i hele Europa.
- Det er utroligt, at transportministeren lægger sig fast på at udbredelsen af modullastvognstog til hele EU skal være en hovedprioritet for Danmark under EU-formandskabet på et tidspunkt, hvor forsøget i Danmark endnu ikke er blevet evalueret. Udspillet fra transportministeren understreger at forsøget med disse gigantlastbiler er fup og fidus. Reelt er det besluttet, at de skal tillades, mener Per Clausen, trafikordfører for Enhedslisten.
Han savner dokumentation for konsekvenser for miljøet eller den øgede nedslidning af vejnettet.
- Beslutningen om at satse på modullastvogntog står da også i modsætning til planerne om at flytte mere godstransport over på skinner. Her ville der ellers kunne sikres en stor miljøgevinst, men desværre ser det ud til, at hensynet til de store vognmænd vægtes højere end hensynet til miljøet, siger Per Clausen.
Skudt forbiSF’s medlem af Europa-Parlamentet, Margrethe Auken mener, at ”det er skudt helt forbi, når transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil kæmpe for at udbrede kæmpelastbiler til hele EU for blandt andet at hjælpe miljøet”.
- Lige gyldigt hvilke pæne ord om miljø og plads på vejene man bruger, så er det et faktum, at det eneste fornuftige alternativ til de nuværende lastbiler er tog. Modulvogntogene kræver ombygning af veje, de kan ikke køre igennem rundkørsler, de kan ikke køre ind i byzoner, og de gør den mest miljøskadelige transportform billigere. Det er ikke en miljøløsning, siger Margrete Auken.
Meldingen fra Margrethe Auken vækker nogen forundring, når SF på Christiansborg er en del af aftalen om grøn transport fra sidste år, hvor man netop peger på modulvogntog som en af løsningerne for fremtidens grønne transportpolitik.
- Al erfaring og en række EU-analyser viser, at modulvogntog er med til at reducere landevejstransportens klima- og miljøbelastning, siger Rune Noack fra DI Transport. Det er en gammel misforståelse at betragte lastbiler, tog og skib som konkurrenter. Faktum er at varerne i butikkerne ofte er rejst med både skib, tog og lastbil inden de når frem til kunderne. Derfor er der behov for både effektive jernbaner og modulvogntog til bringe godset hen til jernbaneterminalerne.
Glædelig satsningHos Dansk Erhverv er man derimod tilfreds med, at regeringen vil sætte modulvogntog på EU-dagsordenen.
- Udbredelse af modulvogntog har længe stået højt på Dansk Erhvervs dagsorden, siger markedsdirektør Martin Aabak, Dansk Erhverv. Indførelse af modulvogntog i hele EU vil både give en grønnere og mere effektiv transport samt reducere trængslen på vejene, fordi to modulvogntog groft sagt erstatter tre lastbiler.
En rapport fra Kommissionen har således vist, at udbredelse af modulvogntog til hele EU vil kunne spare EU-landene for op til 220 mia. kr. om året som følge af blandt andet en bedre udnyttelse af infrastrukturen. Dertil kommer en reduktion af CO2- og partikeludslip samt færre udgifter som følge af den positive trafiksikkerhedseffekt, der følger af de færre lastbiler på vejene.
I øjeblikket er det tilladt at køre modulvogntog i Finland og Sverige, mens en række andre lande – herunder Danmark – har forsøgsordninger i gang.
- Den fulde fordel af modulvogntog opnås kun ved, at de kan køre i hele EU. Derfor er det positivt, at Danmark går forrest i denne proces, siger Martin Aabak.