23948sdkhjf

Infrastruktur er bedste kriseredning

Skal man have gang i økonomien, er investeringer i infrastruktur og ”kommunikations-motorveje” for IT-kommunikation den bedste løsning, siger amerikanske økonomer.

Skal man have gang i økonomien, er investeringer i infrastruktur og ”kommunikations-motorveje” for IT-kommunikation den bedste løsning, siger amerikanske økonomer.



Det har der ifølge nyhedsbrevet McKinsey Quarterly været konsensus om blandt amerikanske økonomer under krisen, og USA-præsident Barack Obama har også netop infrastruktur-investeringer som et væsentligt element i sin nye plan, der skal sætte gang i vækst og jobskabelse.

- Sådan bør vi også komme videre i Danmark, lyder opfordringer fra DTLs adm. direktør Erik Østergaard. Det er for dyrt at have en infrastruktur, der ikke kan følge med. Trængsel og trafikpropper har en negativ effekt på værdiskabelsen i et samfund, og reducerer eller eliminerer man dem ved at investere i effektiv infrastruktur, skaber man langvarige fordele for dansk økonomi. Vores medlemsvirksomheder lider hver dag under køer i trafikken, og det koster ikke bare penge og tid – det har også en negativ CO2-effekt, fordi det samlede brændstofforbrug på en tur bliver højere, når lastbilerne også skal holde i kø.

Cheføkonom Mark Zandi fra Moody’s Economy.com siger, at en dollar brugt på infrastruktur betaler sig tilbage igen 1,59 gange.

McKinsey-nyhedsbrevet påpeger, at avanceret telekommunikation og pålidelig godstransport har været nøglefaktorer for USA’s økonomiske succes, men at landet nu er ved at betale for sine manglende investeringer i mange år på området. Det har kostet logistisk effektivitet, så ”straffen” på vækstkontoen for hele USA's økonomi i 2003 var på 8,6 pct. af USA's bruttonationalprodukt (BNP) og voksede til 10,1 pct. i 2007 – altså endda inden krisen satte ind.

På samme tid, noterer McKinsey sig, investerede asiaterne, særligt kineserne, massivt i at skabe et transportsystem og en informations-infrastruktur i verdensklasse.

- Vi noterer os i DTL, at Danmark er gået i gang med at reparere på manglende investeringer i infrastruktur i de seneste årtier. Men der kan gøres en del mere, ligesom den indtil nu forsømte vejvedligeholdelse bør speedes op. Vi må i dansk politik forstå, at en af vores vigtigste veje til vækst og velfærd i fremtiden er investeringer i infrastruktur. Transportens virksomheder kan yde endnu mere for dansk økonomi, hvis infrastrukturen som f.eks. motorveje og jernbaner bliver bedre, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062