23948sdkhjf

DTL ønsker Helsingør-Helsingborg tunnel

Dansk Transport & Logistik opfordrer politikerene til at føre en kommende Ring 5 hele vejen fra Køge vest om København til Helsingør og Helsingborg.

Dansk Transport & Logistik opfordrer politikerene til at føre en kommende Ring 5 hele vejen fra Køge vest om København til Helsingør og Helsingborg.



Baggrunden er to notater fra COWI og IBU, der viser, at der bliver behov for en ny fast forbindelse over Øresund i fremtiden.

Ifølge notaterne vil trafikgrundlaget gennem en ny tunnel mellem Helsingør og Helsingborg endda blive så stærk, at der vil være god økonomi i projektet. Det er især forventningen om en kraftig vækst i transittrafikken over Sjælland, når den faste forbindelse over Femern Bælt åbner, der vil øge presset for en ny fast forbindelse over eller under Øresund.

-Undersøgelserne konkluderer, at der kommer et øget pres på hovedstadsregionen, når Femern-forbindelsen er etableret i 2018, og det kan den i forvejen pressede infrastruktur omkring København ikke håndtere. Derfor må der tænkes langsigtet ved at etablere en ny motorringvej rundt omkring København – den såkaldte Ring 5 fra Helsingør til Køge – samt etablere en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. En HH-forbindelse skal efter DTLs opfattelse dække både banegods og vejgods, fordi der allerede i dag er pres på såvel bane- som vejforbindelserne mellem Danmark og Sverige. Det danske transporterhverv på vej og bane udgør en vigtig del af vækstskabelsen i Danmark, og vi har brug for en effektiv infrastruktur, så vores medlemmer ikke spilder meget tid i køer på vejene eller ved flaskehalse på banerne, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Han peger også på, at den vækst, som Øresundsregionen vil opnå med en ny, fast forbindelse, også indirekte vil komme det danske transporterhverv til gode.

- Mere vækst i erhvervslivet i Øresundsregionen vil også smitte af på erhvervslivet generelt i Danmark, og dermed vil der blive flere varer at transportere for de danske transportvirksomheder. DTL ser også af den grund meget positivt på, at ministre fra Danmark og Sverige i sommer nedsatte et embedsmandsudvalg, som skal undersøge mulighederne for etableringen af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Dette arbejde skal meget gerne munde ud i beslutningen om endnu en fast Øresundsforbindelse, siger Erik Østergaard, der er medlem af regeringens infrastruktur-kommission.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081