ADP: Brug hovedet på havnen
Associated Danish Ports affyrer startskuddet til anden fase af sikkerhedskampagnen ’Brug hovedet på havnen’.
Kampagnen skal øge sikkerhedsbevidstheden hos både medarbejdere og brugerne. Budskaberne leveres via dobbelttydige bannere, skilte og klistermærker, som med humor minder om nødvendig brug af personlige værnemidler
Synlighed, personlig sikkerhed og sikker trafikkultur. De tre hovedbudskaber i ADPs sikkerhedskampagne skal gennem hele 2010 kommunikeres gennem skiltning og forskellige aktiviteter på havnen. Anden fase sætter fokus på den personlige sikkerhed.
Har du udstyret i orden?Husk høreværn, redningsvest, sikkerhedssko, -briller, -handsker og -hjelm. Sådan lyder opfordringen fra ADP, som med en outdoorkampagne sætter fokus på sikkerheden på havnen i Fredericia. Med det dobbelttydige spørgsmål ’Har du udstyret i orden?’ skal skilte, bannere og klistermærker til hjelme minde om, at alle bærer ansvaret for egen sikkerhed. En mand er afbilledet med sikkerhedsudstyret strategisk placeret foran sig som en anden fodboldstjerne før et frispark.
Gode tal skal fastholdesMange ansatte har deres daglige gang på havnen i Fredericia. Der er store maskiner i sving, og risikoen for ulykker er til stede. ADP har imidlertid gennem de senere år undgået alvorlige ulykker, og den tendens ønsker man selvfølgelig at holde fast i. Derfor gøres der en stor indsats for at near miss-ulykker indberettes, således at sikkerhedsindsatsen kan målrettes bedst muligt. Near miss-ulykker er de tilfælde, hvor der reelt set ikke sker noget, men hvor der kunne have været sket en ulykke.
- Havnen skal være et sikkert sted at færdes, og derfor har sikkerheden vores højeste prioritet. Det betyder virkelig noget, hvad vi hver især gør for sikkerheden – vi skal og bør være rollemodeller for hinanden, siger salgs- og marketingchef hos ADP Ole H. Jørgensen.
Ikke kun for alvorHavnens ansatte har eget værneudstyr, og alle er instrueret i, hvor på havnens arealer de skal passe på sig selv. Sikkerhed er en alvorlig sag, men ADP har helt bevidst valgt at kommunikere budskabet med humor for at undgå, at det bliver opfattet som en løftet pegefinger.
- Vi spiller på dobbelttydigheden for at blande smil og alvor. Vi har nemlig ikke til hensigt at slå nogen i hovedet med sikkerhedsbudskabet, men derimod at skabe havnearealer, hvor alle er trygge ved at færdes, fortæller Ole H. Jørgensen.
Også en folder er omdelt til havnens virksomheder og ligger tilgængelig på ADPs hjemmeside. Den er udviklet som led i sikkerhedskampagnen og opfordrer til konsekvent brug af værnemidler.