Havneloven skal ændres
Danske Havne hilser udsigten til et serviceeftersyn af havneloven velkommen.
Transportminister Hans Christian Schmidt, der siden han overtog ministerposten fra Lars Barfoed i februar har besøgt en række danske erhvervshavne, har åbnet op for et serviceeftersyn af havneloven. I de kommunalt ejede erhvervshavnes brancheorganisation, Danske Havne, er man ikke i tvivl om at serviceeftersynet bør resultere i en kraftig modernisering.
Havnene har også i sommerens løb haft besøg af adskillige medlemmer af Folketinget, særlig medlemmer af Trafikudvalget har været flittige.
- Det er vi også meget glade for. Vi mener også, i al beskedenhed, at vi har noget at byde på. Havnene udvider de aktive erhvervsarealer med 50 procent. Investerer i nye, fleksible kraner og biler for at sikre hurtig omlastning mellem skib, bil, tog og endda fly. Samarbejdet mellem havne og virksomheder skaber masser af jobs, og det samarbejde kan vi styrke endnu mere. Endelig er havnene helt afgørende for livet og væksten i mere tyndt befolkede egne. Vi bidrager med vækst til et Danmark, skriver Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen.
Laugslignende tilstandeHan konstaterer med tilfredshed, at en række danske havne er på vej til at få bedre forbindelse til baglandet med anlægget af nye veje, og udtrykker ønsket om flere statslige midler til havne, når Trafikudvalget går gang med at fordele penge fra Investeringsfonden for Transport i næste måned.
- Vi ser frem til ministerens nye Havnelovsudvalg, som ministeren vil supplere med 5 ”vidende og modige folk”. Det kan måske medvirke til en fordomsfri proces, hvor de laugslignende tilstande i den gældende havnelov erstattes med moderne regler for samvirke mellem virksomheder med forskelligt ejerskab. Det er tid at nedbryde fordomme. Gode forretninger skabes ved tillid mellem parterne. Danske Havne er klar med mandatet, og vi møder ikke med ultimative krav. Virkeligheden viser adskillige eksempler på, at økonomisk samarbejde mellem havn og virksomheder skaber vækst og optimisme. Særlig stærkt virker det, hvor samarbejdet udvikles til et klyngesamarbejde mellem virksomheder inden for transport, logistik og forsyning. Så kan vi give kunderne en optimal betjening, skriver Uffe Steiner Jensen.
Danske Havne har i en lang årrække talt for en ændring af havneloven, der vil tillade de kommunalt ejede havne at tilbyde skibsrelaterede serviceyderlser i direkte konkurrence med de havnevirksomheder, der i dag leverer stevedoring, bugsertjenester, lodsning o.s.v.