23948sdkhjf

Gevinst ved flere modulvogntog

International Transport Danmark anslår, at beslutningen om at forlænge det danske modulvogntogsforsøg samlet vil spare transportørerne for op mod 30 mio. liter brændstof over de næste seks år.

International Transport Danmark anslår, at beslutningen om at forlænge det danske modulvogntogsforsøg samlet vil spare transportørerne for op mod 30 mio. liter brændstof over de næste seks år.



Det giver tilmed en CO2-reduktion på knap 13.000 tons årligt.

- Et modulvogntog fylder lidt ekstra på vejene, men der er store fordele for den daglige varetransport og for miljøet i en øget brug, fastslår ITDs formand Mogens Therkelsen i en kommentar til, at et flertal i Folketinget udvider modulvogntogsforsøget med yderligere strækninger til Vestjylland og ved at forlænge forsøget til udgangen af 2016.

- Modulvogntogene har allerede demonstreret deres store effektivitet, når det gælder transport af større volumener over længere vejstrækninger. Det er derfor en helt rigtig beslutning at udvide ordningen, og det vil uden tvivl være til bred gavn for dansk konkurrenceevne, siger Mogens Therkelsen, der er formand for International Transport Danmark.

- Det er et dokumenteret faktum, at vi kan transportere mere gods pr. liter brændstof med et modulvogntog. Men der er også en logistikmæssig fordel i de større biler, og derfor er det meget glædeligt, at forsøgsvejnettet er blevet udvidet med en række ekstra destinationer, siger Mogens Therkelsen.

Hos ITD peger man på, at næste skridt er at sikre den grænseoverskridende trafik med modulvogntog. I dag eksisterer der kun nationale forsøgsordninger i udvalgte europæiske lande.

- Da den helt store gevinst ved modulvogntogene jo ligger i forhold til større godsmængder og længere transportstrækninger, haster det med at få etableret en fælles europæisk forsøgsordning – og selvfølgelig allerhelst en permanent løsning for kørsel med modulvogntog, siger Mogens Therkelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.051