Byg en ny forbindelse til Sverige
Forslag om en tunnel via Nordsjælland.
To notater fra hhv. COWI og IBU (et EU-støttet regionalprojekt i Øresundsregionen) viser, at der er behov for en fast forbindelse for både biler og tog mellem Helsingør og Helsingborg, og at der er god økonomi i endnu en Øresundsforbindelse.
Det skriver Berlingske Tidende 3. september, og det glæder DTL, der mener, at det danske transporterhverv på både vej og bane vil få gavn af forbindelsen.
- Undersøgelserne konkluderer, at der kommer et øget pres på hovedstadsregionen, når Femern-forbindelsen er etableret i 2018, og det kan den i forvejen pressede infrastruktur omkring København ikke håndtere. Derfor må der tænkes langsigtet ved at etablere en ny motorringvej rundt omkring København – den såkaldte Ring 5 fra Helsingør til Køge – samt etablere en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, siger DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.
Han mener, at en HH-forbindelse skal dække både banegods og vejgods, fordi der allerede i dag er pres på såvel bane- som vejforbindelserne mellem Danmark og Sverige.
- Det danske transporterhverv på vej og bane udgør en vigtig del af vækstskabelsen i Danmark, og vi har brug for en effektiv infrastruktur, så vores medlemmer ikke spilder meget tid i køer på vejene eller ved flaskehalse på banerne, siger Erik Østergaard.
Han peger også på, at den vækst, som Øresundsregionen vil opnå med en ny, fast forbindelse, også indirekte vil komme det danske transporterhverv til gode.
- Mere vækst i erhvervslivet i Øresundsregionen vil også smitte af på erhvervslivet generelt i Danmark, og dermed vil der blive flere varer at transportere for de danske transportvirksomheder. DTL ser også af den grund meget positivt på, at ministre fra Danmark og Sverige i sommer nedsatte et embedsmandsudvalg, som skal undersøge mulighederne for etableringen af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Dette arbejde skal meget gerne munde ud i beslutningen om endnu en fast Øresundsforbindelse, siger Erik Østergaard, der er medlem af regeringens infrastruktur-kommission.