23948sdkhjf

Dieselafgift på lastbiler med uoriginal brændstoftank

Vognmænd risikerer ekstra-regning ved grænsen.

Vognmænd risikerer ekstra-regning ved grænsen.



Netop nu afholder det tyske toldvæsen omfattende kontroller ved den dansk-tyske grænse af køretøjers brændstoftanke, skriver International Transport Danmark. Med henvisning til Rådets Direktiv 85/347/EØF opkræves afgift af den medførte mængde brændstof, hvis brændstoffet ikke medføres i den af fabrikanten monterede, originale brændstoftank

Viser kontrollen, at brændstoftanken ikke er original, indleder toldvæsenet således en toldsag mod chaufføren/vognmanden med krav om betaling af tysk afgift af den konstaterede dieseloliemængde. Dette gælder også transport i transit gennem Tyskland, for eksempel fra Holland. Udgående lastbiler, der kontrolleres ved den dansk/tyske grænse, pålægges således også afgift, med mindre det kan dokumenteres, at brændstoffet er tanket i Tyskland. Afgiften opkræves, uanset at tankstørrelsen måtte være den samme som den originale brændstoftank.

ITD vil hurtigst muligt indlede forhandlinger med de tyske toldmyndigheder med henblik på afklaring af forholdet.

Indtil der foreligger en løsning anbefale ITD, at der indføres så lidt dieselolie til Tyskland som muligt i ikke-originale brændstoftanke. Dieselolie indført i uoriginal monteret brændstoftank belægges med en afgift på 47,04 cent pr. liter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062