Kolding Kommune vil udelukke lastbiler i snerydning
DTL er stærkt kritisk over for Kolding Kommunes planer om at udføre snerydningen udelukkende med traktorer og gummigeder.
Vognmandsorganisationen påpeger, at erfaringerne viser at lastbiler er mere effektive til snerydning på større veje og langt mere miljøvenlige.
Kolding Kommune har netop sendt den del af snerydningen, som kommunen ikke selv kan klar i udbud. Det fremgår af udbuddet, at snerydningen skal udføres med gummiged og traktorer.
DTL er også meget kritisk over for kommunen beslutning om at udføre en stor andel af snerydningen selv.
- Efter DTLs opfattelse bør det offentlige ikke udføre opgaver i konkurrence med private vognmænd, da det er konkurrenceforvridende. Desuden sikrer et udbud af hele snerydningen til private vognmænd, at der er gennemsigtighed om, hvad ydelsen koster, samtidig med, at skatteborgerne i kommunen ikke betaler for meget for ydelsen. Man skal heller ikke overse, at snerydning er et område, hvor lokale private vognmænd har større knowhow og erfaring med opgaven. DTL mener derfor, at al snerydning i Kolding Kommune skal i udbud – ikke kun en del af det, siger chefjurist John Roy Vesterholm fra DTL.
Dårlige erfaringer- Det er mærkværdigt, at den del, der udbydes, kun omhandler snerydning med gummigeder og traktorer. Man kan jo bare se på Svendborg her i vinter. Her gik det efter en lang og besværlig vinter op for embedsmænd og politikere, at man havde lært noget af forsøget på at spare vognmænd væk ved at lade traktorer udføre snerydning, fordi lastbiler nu engang er langt bedst til opgaven. Derudover er de også langt hurtigere, så borgerne kan komme på arbejde i stedet for at skulle vente på en traktor, der med møje og besvær får skubbet sneen lidt ud i vejsiden, siger John Roy Vesterholm.
Han peger på, at der kan være kommuner, som er fristede af, at det på papiret ser ud til at være billigere at benytte sig af traktorer og gummigeder, men at de med alle forhold taget i betragtning vil vise sig at være noget dyrere – og samtidig skabe utilfredshed hos borgerne (som i vinter i Svendborg), når sneen virkelig kommer.
- Det handler også om trafiksikkerhed for borgerne. Veje, der er ryddede for sne, er naturligvis mere sikre at færdes på, siger John Roy Vesterholm.
Større miljøbelastningHan fæstner sig også ved, at miljøet åbenbart ikke er så vigtigt i Kolding Kommune. For der står i udbudsmaterialet, at ”der ved udførelsen af ydelsen altid skal benyttes materiel, der belaster miljøet mindst muligt.”, uden at der stilles præcise krav. Traktorer og gummigeder er ikke godt for miljøet, understreger DTL.
- Dels bruger traktorer dobbelt så meget brændstof pr. kørt kilometer, dels tager de meget længere tid om opgaven, hvilket betyder endnu større forbrug af brændstof. Endelig stilles der ikke miljømæssige krav til traktorer generelt, hvad der altid gør til lastbiler i forbindelse med udbud, f.eks. med Euro-normer og filtre, siger John Roy Vesterholm.
DTL vil henvende sig til Folketinget for at få fokus på problemstillingen.