23948sdkhjf

Det er ganske sikkert

Forløsning: Det var godt nok en lang én - debatten omkring en løsning på security-problemer i Københavns Lufthavn.

Forløsning: Det var godt nok en lang én - debatten omkring en løsning på security-problemer i Københavns Lufthavn.



Af Herbert Nielsen

Alting har som bekendt en ende, og det ser det da også ud til, at sikkerhedsdebatten i Københavns Lufthavn vil få. Sagen drejer sig - som tidligere beskrevet i Danmarks Transport-Tidende - om sikkerheden omkring fragten på dens vej fra fragtterminalerne i lufthavnens østområde frem til den indre sikkerhedszone omkring passagerflyenes standpladser.

For det er kun i forhold til fragt i lastrum på passagerfly, problemer ligger: de rene fragtfly står på pladser i den ”ydre security-zone” inden for det samme område som fragtterminalerne – og derfor er der ingen forskel i security-niveau dér.

Kampen har bølget om, hvordan man kan sikre fragten mod ildesindede pilfingre på vej til fragtfly og der har der været flere modeller fremme.

Security og økonomi

Den ultimative, sofistikerede og mest kostbare løsning ville være en komplet video-overvågning. Den ville også tage lang tid at implementere. Men hvem ville i givet fald betale for det?

Så har der været drøftelser omkring ombygning af enten hele eller dele af den flåde på omkring 1200 fragt- og bagagevogne, der bliver trukket ud til flyene. Det kunne være sikring ved faste sider i stedet for de nuværende tremmesider.

Hvis hele flåden blev ombygget, ville det også koste. Hvis kun dele af flåden blev ombygget, ville det betyde en mindre fleksibilitet i anvendelsen af vognene – nogle ville kunne bruges til både fragt og bagage, andre ikke.

Det blev der talt uendelig meget om før sommerferien i en kreds bestående af lufthavnen, luftfartmyndighederne, fragtoperatørerne og repræsentanter for de relevante sammenslutninger. Men lige før alt gik i sommerferie-mode, ser det ud til, at nødden blev knækket.

En forseglet løsning

Parterne kunne nu enes om en løsning, hvor man lægger et fintmasket net ud over den læssede fragtvogn og endelig forsegler den, så det kan påvises, at der ikke har været nogen intervention i fragten mellem terminal og det fly, fragten skal leveres til. Ganske enkelt.

Denne løsning bliver nu testet her lige efter ferien, og falder det ud med så godt resultat, at alle parter kan godkende det og myndigheder sige både ja og amen – så implementeres den overalt.

Og så er det også en løsning, der ikke æder nye huller i de skrøbelige lommer hos operatørerne. Og i sidste ende vil en regning jo altid i sidste ende havne hos kunderne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063