Containertrafik vokser på Fredericia Havn
Tredje feederrute: Fredericia Havn trodser krisen med solid fremgang på containertrafikken.
Af Lars Lassen
Fredericia Havn kunne i januar byde en ny feederrute velkommen, så der nu er tre ugentlige anløb til den hastigt voksende containerterminal. Det er det store franske containerrederi CMA CGM, der har åbnet en ny feederrute mellem Fredericia og Hamborg.
Dermed har Associated Danish Ports ben i Jylland sat kursen mod en ny containerekord i 2010.
Fredericia havn trodsede også sidste år krisen, da det lykkedes at øge containeromsætningen til godt 36.000 TEU, mod omkring 34.000 TEU i 2008. Containerterminalen på Fredericia Havn har siden 2002 kørt et succesfuldt parløb med feederrederiet Unifeeder. Containeromsætningen nåede i 2005 op på 15.000 TEU og er siden fordoblet og mere til med sidst års rekord.
Det skriver ADP A/S i havnetrekløverets eget blad Update.
- Jeg ser flere årsager til, at vi har oplevet vækst i en periode, hvor andre har oplevet stagnation eller nedgang. Første og fremmest har Fredericia Shipping, Unifeeder og de store rederier gjort en ihærdig salgsindsats, og det har været særdeles vellykket. Dernæst har vi oplevet stor opbakning fra speditører, oversøiske rederier og im- og eksportvirksomheder, og det er selvfølgeligt vigtigt, at de er villige til at lægge volumener på Fredericia Havn, fortæller ADP A/S salgs- og marketingschef Ole H. Jørgensen, der glæder sig over den seneste udbygning af Fredericia Havns forbindelser til den oversøiske containertrafik.
- I kraft af tre ugentlige anløb og direkte forbindelse til mange store rederiers oversøiske containerruter i eksempelvis Hamborg og Bremerhaven går der er en vifte af worldwide-destinationer ud fra Fredericia Hav, ligesom der er gode muligheder for intereuropæisk transport. Vi kan med andre ord tilbyde både frekvens og rækkevidde til erhvervslivet.
MiljøgevinstErhvervslivets stigende fokus på miljø- og ikke mindst klima-udfordringerne bidrager også til containerfremgangen i Fredericia, fordi der er en CO2-gevinst ved at sejle containerne mellem Fredericia og Hamborg i stedet for at køre dem på lastbil.
- Der er god ræson i, at anvende feedertrafikken til Hamborg, fordi det udleder mindre CO2 i forhold til at køre godset af sted på lastbil. Derudover er løsningen konkurrencedygtig rent økonomisk, og kombinationen af en økonomisk gevinst og at gøre noget for miljøet passer godt ind i de fleste virksomheders forretningsplaner, siger Ole H. Jørgensen.
Kritisk masseDet store franske containerrederi CMA CGM er langtfra en ny aktør i Fredericia. Rederiet har i en årrække bidraget til containeromsætningen på Fredericia Havn, men først i januar i år så CMA CGM en basis for egen besejling havnen ved Lillebælt.
- Vi ville gerne gribe de muligheder, der viser sig og Fredericia er et interessant sted, fordi det ligger midt i Trekantsområdet og tæt på Fyn. Derfor har Fredericia altid været på landkortet hos CMA CGM og er vokset volumenmæssigt både på eksport- og i særdeleshed på importsiden, så det var en af grundene til, at vi startede ruten op her, siger commercial manager, Henrik Petersen, CMA CGM Denmark.
Feederruten går fra Hamborg til Fredericia og videre til Halmstad i Sverige inden den via Stettin i Polen returnerer til Hamborg.
- Ruten er bygget op omkring CMA CGM’s 10 forskellige services til Fjernøsten. Ruten er lavet til de importvolumener, der kommer ind fra Fjernøsten i løbet af weekenden, fortæller Henrik Petersen.
Fra lastbil til skib- Der ligger naturligvis en række økonomiske kalkulationer til grund for at starte en feederrute med vores egen tonnage i Fredericia. I kraft af beliggenheden og mængden af volumener, vi har haft ind til Fredericia, er det lykkedes os at flytte halvdelen over på skibet. Det er vores egen tonnage, og det giver en anden omkostningskalkulation, når vi skal beregne om det kan betale sig eller ej. Det er første gang, at et rederi sætter et eget skib ind i Fredericia, der jo indtil nu har været betjent af feedere. Det skal vores kunder forholde sig til, og vi skal demonstrere fordelene ved ruten og på den måde øge volumen, siger Petersen.
ll@transporttidende.com