København skal sikre fragten
Security er stadig et problem for Københavns Lufthavns fragtverden.
Af Herbert Nielsen
Det handler om adskillelsen mellem området omkring passagerflyene på standpladserne ved terminalerne fra det øvrige lufthavnsområde. I de ”gode, gamle dage” var det er airside-område og et landside-område. For at passere grænsen mellem de to områder var det nok at kunne fremvise et lufthavnspas og en kørselstilladelse i området.
Det er ikke nok længere: Nu kræves der en yderligere udskillelse af området ved passagerneflyenes standpladser som en del af det samlede airside-område. På grænsen mellem disse to zoner, den ”bløde” og den ”hårde” security-zone er der skarp kontrol. Og det handler naturligvis om at forebygge, at uønsket og risikabelt gods kan komme ned i lastrummene på passagerflyene.
Problemet fra aktørerne blandt de selskaber, der skal passere denne grænse for at bringe fragten fra terminalerne til passagerflyene er, at de først kører i den ”bløde” zone og så skal ind i den ”hårde” zone – og dermed passere grænseposten. Da der endnu ikke er etableret et system til sikring af transporten fra terminalerne til porten ind i den ”hårde” zone, skal disse handlingselskaber selv finde løsninger. Og det kan så være enten ledsagelse af vogntoget med godset, eller det kan være plastic-wrapping af godset.
Uanset hvilken løsning, den enkelt e virksomhed tilbyder sine kunder, koster det penge. Og det er en omkostning, der lægges hos luftfartsselskabet, der skal løfte eksportfragten ud af København. Det har fået nogle selskaber til at varsle stop for accept af eksportfragt ud af lufthavnen – til skade for alle parter.
SLV, Statens Luftfartsvæsen, har til opgave at formulere disse security-krav. Og det er så Københavns Lufthavn, der har til opgave at finde ud af, hvordan disse krav skal implementeres.
Og der er kæden sprunget af.
Det fik både Airline Operators Committe, AOC, og Board of Airline Representatives in Denmark, BARD, til at reagere med krav om, at nu skal lufthavnen finde ud af, hvordan problemet kan løses på én og samme måde for alle aktører.
Drøftelser med SLV- Vi har nu holdt møder med SLV og gennemdrøftet problemerne, siger Johnnie Müller, Københavns Lufthavns security-chef. Det er klart, at der skal findes en endelig løsning på dette.
- Vi vil på basis af drøftelserne med SLV indkalde repræsentanter for de selskaber, der flytter fragten fra terminalerne til passagerflyene, til et møde, hvor vi vil præsentere resultatet af dialogen med SLV. Og når det er sket, er vi klar til at gå i luften med nærmere informationer om, hvad der skal ske.
Meningen var, at dette møde skulle holdes endnu før påske, og det er så sikkert også sket, når Danmarks Transport-tidende er på gaden.
Til den tid ved vi så også mere om, hvorvidt den foreslåede løsning er faldet i god jord. Og om fremtiden for også de mindre selskabers fortsatte accept af eksportfragt ud af Københavns Lufthavn er sikret.