Ny og vellykket Movano
Vanflash: Den nye Opel Movano er et langt skridt fremad set i forhold til forgængeren.
Af Lars Lassen i Berlin
Selv om den nye Opel Movano ved første øjekast ligner et opfattende facelift af forgængeren, så er der tale om et gennemgribende redesign af den stor kassevogn. Resultatet er en langt bedre kassevogn, der ligger på linje med konkurrenterne. Teknisk er den største forandring, at den nye Opel Movano ikke bare kan leveres med forhjulstræk som forgængeren, men også med baghjulstræk. Dermed følger Movano i kølvandet på flere konkurrenter, der markedsføres i både for- og baghjulstrukne versioner. Opel oplyser, at man sammen med van-partneren Renault, har valgt at tilføje baghjulstræk til modelprogrammet på Movano/Master, for at nå et betydeligt kunde-segment, som man hidtil har været nødsaget til at sende videre til konkurrenterne.
KraftkarleDen forhjulstrukne Opel Movano har en tværstillet motor, mens den baghjulstrukne Movano er udstyret med en langsstillet motor.
Der er begge tilfælde tale om en ny 4-cylindret 2,3 liters commonrail, der findes i tre varianter. Den mindste yder 100 hk og et maksimalt drejningsmoment på 285 Newtonmeter. I midten får chaufføren 125 hk og 310 Nm at gøre godt med, mens den mest bissede motorvariant yder 146 hk og et topmoment på 350 Nm. Topmoment leveres allerede fra 1250 omdrejninger på de to første motorvarianter, mens den kraftigste motorvariant levere maksimalt drejningsmoment fra 1500-2750 omdrejninger.
En 6-trins gearkasse er standard, mens en automatiseret ’Easytronic’-gearkasse kan leveres som ekstraudstyr på 125 hk og 146 hk udgaverne af den nye Opel Movano.
Filter-standardDen danske importør har valgt at gøre dieselpartikelfilter til standard på alle nye Movano’er, hvilket betyder at de kommer til at opfylde Euro5-normerne.
Det samme gælder i Sverige, mens norske og finske vankøbere får mulighed for at købe Euro4-versioner uden partikelfilter.
Prøvekørsler i forbindelse med Opels præsentation af den nye Movano uden for Berlin, har efterladt et meget positivt indtryk af den nye standardmotor og den 6-trins gearkasse. Selv den mindste motorvariant trækker overbevisende og 125 hk-versionen har kondi til langt de fleste danske kassevognsbrugeres behov.
Den kraftige 146 hk version vil formentlig kun være aktuel for brugere, der skal bruge den nye Movano med læs på krogen.
Langt på literenDen nye motor kan ifølge Opel også køre langt længere på en liter diesel end forgængeren. Den tyske bilfabrik hævder oven i købet, at den bedre brændstoføkonomi ikke kun er pæne tal ifølge EU-normerne, men faktiske og ganske mærkbare forbedringer, der kan ses på bundlinjen ude i transportvirksomhedernes hverdag.
Opel angiver et brændstofforbrug, der ligger op mod 10 procent under niveauet for forgængeren. For en forhjulstrukket L2H2-model med 100 eller 125 hk motor oplyses brændstofforbruget ved blandet kørsel til ganske respektable 12 kilometer på literen, mens en baghjulstrukket Movano L3H2 uden tvillinghjul angiveligt kører 11,6 kilometer på literen.
Den nøjsomme motorserie betyder, at den nye Movano med en 105 liters brændstoftank (option – 80 liter er standard) kan køre op til 1400 kilometer på en optankning.
De pæne brændstoftal medfører også forholdsvis lave CO2-udledningstal, hvilket pynter på den grønne profil. Det betyder også, at den årlige ’grønne’ ejerafgift’ bliver forholdsvis lavere.
Opel vil lancere en særligt brændstoføkonomisk udgave af Movano i andet halvår 2010.
Billigere i driftOpel lover markant lavere driftsomkostninger på den nye Movano. Det lave brændstofforbrug har en del af æren, men bedre kvalitet på sliddele og deraf følgende længere holdbarhed på ting som bremser og kobling, sparer yderligere kroner.
Det betyder, at Opel har kunnet forlænge serviceintervallet fra hidtil 30.000 kilometer til nu 40.000 kilometer.
Denne nye Movano udmærker sig også ved lave driftsomkostninger som følge af høj produktionskvalitet, der er med til at sikre driftssikkerhed og mindske behovet for værkstedsbesøg, lyder det fra Opel.
Rummelig kabine
Selv om den nye Movano ligner sit ophav, så er designet mere aerodynamisk og fronten har fået et mere maskulint udtryk med en markant grill og skulpturelle forlygter. Set med chaufførbriller finder man den vigtigste forbedring inde i kabinen, der er blevet lidt mere rummelig.
Vigtigere er det, at standardførersædet nu har en langt bedre sidde-komfort og bedre rygstøtte end det mildest talt slatne sæde i forgængeren. Sædet har flere indstillingsmuligheder. Rattet har fået en mere lodret vinkel, så føreroplevelsen er mere personbilsagtig.
Interiøreret er holdt i omtrent den samme praktiske plastickvalitet, som på forgængeren. Men alt er redesignet, så ergonomi og brugervenligheden nu er i top.
Gode rumDer er omtrent så mange aflægsrum, at det er umuligt at tælle dem. Alene i dørerne finder man tre ’hylder’ inklusive den store obligatoriske flaskeholder. Hattehylden er ’gennemsigtigt’, så man let kan se, hvad der ligger deroppe.
Centralt på instrumentbordet er der gemt et udtrækkeligt dokumentbræt, hvor dokumenter eller en notesblok kan klipses fast.
Den centerkonsolmonterede gearstang gør det let at komme fra den ene side af kabinen til den anden. To sæder er standard, mens et trejde sæde er ekstraudstyr. Vælger man den særlige ’kontor-pakke’ får man her blandt andet et praktisk roterbart computerbord på bagsiden af midtersædet.
Selv om designet og materialekvaliteten ikke helt matcher det man finder hos flere af konkurrenterne, så kan den nye Movano sagtens følge med, når det gælder komfort, ergonomi og praktisk anvendelighed.
ESP delvis standardMovanos passive og aktive sikkerhedsudstyr omfatter ABS bremser med elektronisk fordeling af bremsekraften mellem for- og bagaksel på alle versioner. Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) er standard på alle baghjulstrukne versioner, men kun ekstraudstyr til de forhjulstrukne udgaver – dog først fra biler, der produceres efter oktober 2010.
Airbag i førersiden er standardudstyr og der er sikkerhedsseler med selestrammere på alle tre pladser. Airbag i passagersiden, sideairbags indbygget i sæderne og forlygter, hvor lyset følger rattets bevægelser er ekstraudstyr.
ll@transporttidende.com