23948sdkhjf

Den globale logistik bindes sammen

Investering: Nyt crossdocking-anlæg i Kolding har vist sit værd: Færre fejl, hurtigere sortering og bedre kvalitet.

Investering: Nyt crossdocking-anlæg i Kolding har vist sit værd: Færre fejl, hurtigere sortering og bedre kvalitet.



Af Gwyn Nissen

På gulvet ligner DB Schenkers distributionscenter i Koldings nordlige udkant en hvilken som helst anden transportvirksomhed. Men det er kun ved første blik. For lige over hovedet på en, sorterer et af landets mest moderne crossdocking-systemer forsendelser fra hele verden til distribution i Danmark og bl.a. Norden.

DB Schenker har blandt andet specialiseret sig i at håndtere og distribuere sko og mode – blandt andet for Bianco og Shoe-D-Vision (Skoringen) – der kommer ind til landet i containere. Tidligere blev disse tømt og pakkerne herefter sorteret i et eksternt hub, men i dag har million-investeringen i Van der Lande-systemet overtaget arbejdet.

- Vores kunder er blevet større og det stillede blandt andet krav til os om øget styr af kvalitet og kontrol af hele supply chain-kæden, siger Jørgen Dam, ansvarlig for logistik-løsninger hos DB Schenker i Kolding.

Det er en kompliceret opgave, at tage varer ind fra hele verden, splitte de store forsendelser op og samle dem igen i nye, mindre forsendelser til butikskæder i Danmark og resten af Europa.

- Derfor har vi også investeret et tocifret millionbeløb i den teknisk bedste løsning, forklarer Jørgen Dam.

Når containerne er tømt og crossdocking-anlægget har scannet varerne og dannet forsendelserne, pakker medarbejdere pallerne, hvorefter pallen folieres fra top til bund. En stregkode til afslutning sætter punktum for sorteringen og indeholder alle relevante oplysninger om pallens indhold. Og selvfølgelig kan kunden følge varens vej fra f.eks. Asien ud til butikkerne i en danske provins eller det nordlige Norge, ligesom en EDI-løsning sørger for alle nødvendige data i forbindelse med fakturering, dokumentation mm.

Sparer tid

- Herefter sørger vi for, at butikkerne rundt omkring i landet, får deres varer på de tidspunkter der passer dem, påpeger Bjarne Nielsen, branch manager i Kolding. Mange kædebutikker opererer i perioder måske kun med en enkelt medarbejder, og så er det afgørende for butikken, at varerne kommer på det rigtige tidspunkt.

Han peger på, at den kundetilpassede distribution således sparer tid og ressourcer ude i butikkerne.

Efter indførelsen af crossdocking-stationen er lead-times blevet reduceret, så varerne når ud til kunder i Danmark indenfor én dag, mens f.eks. Sydsverige og -Norge nås på to dage.

Færre fejl

Desuden har automatiseringen betydet, at antallet af fejl er minimeret.

- Ikke fordi de mennesker, der tidligere har gjort arbejdet, har gjort deres arbejde dårligt. Men fordi der, hvor der er mennesker - der måske har sorteret kartoner hele dagen - sker der også fejl. Den usikkerhed fjernes ved maskinens hjælp, påpeger Jørgen Dam.

- Den tekniske løsning er klart bedre og er til glæde for både os og vore kunder, der sparer tid og penge, siger Jørgen Dam.

Plads til flere

Anlægget kan håndtere op mod en million pakker om året i ét-holdsskift.

- Men vi er endnu et stykke fra at udnytte hele kapaciteten, og det betyder, at vi endnu kan tage store opgaver ind, siger Bjarne Nielsen, der oplever god interesse for crossdocking-løsningen, der har kørt siden sommer 2009.

Senere på foråret markerer DB Schenker således deres ny-investering ved at demonstrere anlægget for interesserede i branchen ved et ”retail & fashion”-arrangement.

Fremtids-løsning

- Vi er overbeviste om, at vi står med en stærk løsning – ikke kun med crossdocking-funktionen her, men med hele DB Schenkers verdensomspændende netværk, der gør, at vi kan hente varerne det ene sted i verden og levere dem sorteret ud til butikker på den anden side af kloden, forklarer Bjarne Nielsen.

Han mener, at crossdocking er én af fremtidens løsninger til at optimere distribution på og dermed undgå, at stille varerne på et fordyrende lager. Det handler om, at varerne er så kort tid som muligt på distributionscentret, og i stedet kommer ud på vejene igen og ud til kunderne.

Bjarne Nielsen peger endvidere på, at DB Schenker har mange års erfaring i crossdocking.

- Med det nye anlæg har vi øget kvaliteten, kapaciteten og ikke mindst hastigheden, siger Bjarne Nielsen. Så selv om det er et stykke imponerende hardware, så har vi størst fokus på, hvad anlægget kan tilføre kunden af merværdi. Ikke mindst i en krisetid er det vigtigt, at tage de nødvendige strategiske tiltag – også inden for virksomhedens supply chain og logistik.

Schenker A/S i Kolding

Schenker A/S har været i Kolding gennem en lang årrække. I 2001 samlede selskabet kræfterne på Kokholm i Kolding, hvor der i dag er omkring 50 medarbejdere.

Schenkers kernekompetence i Kolding er logistik for store kunder – blandt andet ved hjælp af crossdocking – gennem europæisk landtransport samt global luft- og søfragt.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063